Environment and Effects 2. BÖLÜM

Atmosphere(Atmosfer)

Effects: Eklenmiş olan efektleri gösterir.
Name: Eklenmiş olan efektlere farklı isimler verilebilir. Örneğin bir şöminede yanan odunlara alev, etrafa saçtığı parçacıklara kıvılcım gibi.
Add: Butona basılınca “Add Atmospheric Effect” penceresi açılır ve istenen efekt bu pencereden seçilir. Dört tane efekt seçilebilir. Seçilen efektlerin kendisine ait kontrol panelleri açılır ve gerekli düzenlemeler buradan yapılabilir.
Delete: Eklenmiş efekti seçer.
Active: Birden fazla efekt kullanmanız durumunda hangisinin açık hangisinin kapalı olduğunu belirleyebilirsiniz.
Move Up: Seçili efekti yukarı taşıyabilirsiniz.
Move Down: Seçili efekti aşağı taşıyabilirsiniz.
Merge: Başka çalışmalar için oluşturduğunuz efektleri mevcut sahnenize eklemenizi sağlar.

Fire Effect: Ateş, duman vb gibi etkiler bu efekt ile oluşturabilir. Sadece perspektif ve kamera görünümlerinde çalışır. Bu efekt tamamen şeffaf nesnelerde kullanışlı değildir. Bu efekt sahnede bir gölge oluşturmaz yani şöminenizde yanan odunların alevinin gölgesini göremezsiniz, bunun için sahnedeki ışıkların “Shadows Parameters” bölümünden “Atmosphere Shadows” özelliğini açmanız gerekir.
Bu efekti sahneye eklemeniz için öncelikle komuta panelinden(Command Panel) “Create(oluştur)/Helpers(yardımcılar)/Atmospheric Apparatus(atmosfer malzemeleri)” bölümündeki listeden bir Gizmo(işlevi belli olmayan parça) seçerek sahneye istediğiniz biçimde oluşturun. Daha sonra Environment penceresinden “Add” tıklayarak “Fire Effect” seçin. “Fire Effect Parameters” panelinden “Pick Gizmo” seçerek sahnede oluşturmuş olduğunuz gizmo’yu seçin, bu işlemler sonunda artık ateş efekti render’de oluşur. Gerekli düzenlemeleri “Fire Effect Parameters” panelindeki diğer ayarlar ile yapabilirsiniz. Render süresini uzatır.
Gizmos
Pick Gizmo: Efekti sahnede oluşturduğunuz gizmo’ya tanıtmak için ilk önce Pick Gizmo tıklanır daha sona sahnedeki gizmo seçilir. Birden fazla gizmo seçilebilir.
Remove Gizmo: Efekti sahnedeki gizmo’dan siler. Gizmo sahnede kalır ancak artık efekt o gizmo’ya uygulanmaz. Yanındaki açılır listeden gizmo’ları görebilirsiniz.
Colors
Inner Color: Efektin Yoğun(ana, iç) rengini belirler.
Outer Color: Efektin yardımcı(dış) rengini belirler.
Smoke Color: Explosion ile birlikte kullanılır. Oluşacak dumanın rengini belirler. Explosion açıksa bu renk diğer renklerle birlikte kullanılır. Kapalıysa bu renginin diğer renklere etkisi olmaz.
NOT: Diyelim ki ateş efekti kullanacaksınız, bu durumda Ana renk olarak(Inner Color) sarı tonlar, yardımcı renkler olarak -araya dağılmış renkler-(Outer Color) kırmızı tonları kullanacaksınız. Tabi ki tamamen farklı tonlar da kullanabilirsiniz. Sınır hayal gücünüzdür.
Shape
Flame Type: Alevlerin yönünü ve genel şeklini belirler.
Tendril: Z ekseni boyunca uçları sivri olan alevler oluşturur.
Fireball: Z ekseni boyunca uçları biraz daha yuvarlak olan alevler oluşturur. Patlamalar için uygundur.
Stretch: 1’den küçük değerlerde alevler biraz daha seyrek ve dalgalı oluşur. 1’den büyük değerlerde alevler daha yoğun ve dik oluşur. Tendril ile daha uyumlu çalışır.
       0,5                                    1                                       3

Regularity: Alevlerin gizmo üzerindeki etkisini kontrol eder. 0 ile 1 arasında bir değer belirlenir. 1 değeri gizmo’yu tamamen doldurur. 0 değerinde alevler yine gizmo şeklinde ancak daha küçük görünür.
         0,2                                  0,5                                   1

Characteristics
Flame Size: Gizmo içinde oluşacak her bir alev parçasının boyutunu belirler. Oluşacak alevlerin boyutları gizmo’nun boyutuyla alakalıdır. Daha büyük gizmo’larda bu değer daha yüksek olmalıdır. Büyük değerler Fireball ile küçük değerler Tendril ile daha iyi çalışır. Her bir alev parçacığını görebilirsiniz küçük değerlerde. Sahnenizde oluşturduğunuz gizmo küçük ve oluşacak alevleri parça parça -bireysel alevler topluluğu olarak- görmek isterseniz bu değeri düşürmelisiniz. Yine de istediğiniz sonucu alamıyorsanız “Samples” değerini yükseltmelisiniz.
  15                                     30                                  50

Flame Detail: Oluşacak ateş’in içindeki renk değişimini ve kenarların netlik miktarını belirler. Yüksek değerlerde renkler birbirine daha fazla karışır, desenli bir görüntü oluşturur. Render’i yavaşlatır. Düşük değerlerde renkler birbirine daha az karışır daha pürüzsüz bir görüntü oluşturur. Büyük yangınlar vb. gibi efektler oluşturmak istediğinizde bu değeri arttırın. 0 ile 10 arasında bir değer belirlenir.
         1                                      2                                    5

Density: Efektin parlaklığını ayarlar. Düşük değerler daha donuk bir görüntü oluşturur ve renkler birbirine karışır. Yüksek değerlerde “Outer Color” kenarlarda “Inner Color” içlerde toplanır ve merkeze doğru renk beyazlar. Explosion ile birlikte kullanılırsa bu değer sanki 0’mış gibi işlem yapılır render’de.
        10                                   60                                   120

Samples: Efektin örnekleme hızını ayarlar. Yüksek değerler daha kaliteli sonuçlar oluşturur ancak render uzar.

Motion
Phase: Animasyonlar için efektin değişim oranını belirleyebilirsiniz. “Auto Key” ile farklı karelerde farklı değerler belirlenir.
Drift: Oluşacak alevlerin Z ekseni boyunca nasıl oluşacağını belirler. Düşük değerler yavaş yanan alevler oluşturur. Yüksek değerler daha hızlı yanan (hararetli) alevler oluşturur.

Explosion
Explosion: Patlama etkisi oluşturur.
Smoke: Patlamada duman oluşup oluşmadığını belirler.
Setup Explosion: Butona tıklayarak patlama etkisinin başlayacağı ve biteceği kare belirlenir.
Fury: Phase değerine göre oluşan alevlerin çalkalanma oranını belirler.(sanki rüzgârda kalmış gibi olur alevler)
NOT: Mesela 100 karelik bir animasyonda bir yangın var; birinci karede yangın başlıyor, ellinci kareye kadar boyutu artıyor elli beşinci karede bir patlama oluyor, yetmiş beşinci karede patlama son buluyor ve yüzüncü kareye kadar yangın devam ediyor.
ÖR:
Flame Type=Tendril
Strect_0,8
Flame Size=18
Flame Density=30

--------------------------------------

Fog: Sahneye sis ekleyebilirsiniz bu özellik ile. Sadece perspektif ve kamera görünümlerinde çalışır.

Fog
Color: Sis rengini ayarlar. Auto Key düğmesi yardımıyla animasyonlar için kare kare değişik renkler oluşturulabilir.
Environment Color Map: Bir resim ya da malzemenin desenini sis rengi olarak kullanabilirsiniz. None’ye tıklayarak istediğiniz resim ya da kendi hazırladığınız bir malzemeyi atayabilirsiniz. Buraya atadığınız malzemeyi Material Editor’a kopyalayarak istediğiniz düzenlemeleri yapabilirsiniz.
Use Map: Seçildiğinde Environment Color Map’a atadığınız malzemeyi kullanır. Seçilmediğinde Color’da belirlenmiş rengi kullanır.
Environment Opacity: Sis yoğunluğunu belirler. None’ye atanacak malzemeye göre sis yoğunluğunu belirler. Environment Color Map’a bir malzeme atanmışsa buradaki malzemeyi de işleyerek atanmış malzemelerin desenine göre daha az yoğun bir görüntü oluşturur.
Use Map: Seçildiğinde Environment Opacity’e atanmış malzemeyi kullanır.
Fog Background: Sahnenin arka planına sis uygular.
Type: Sis oluşumunun nasıl uygulanacağını belirler.
Standart: Seçildiğinde alt tarafta bulunan Standart paneli açılır ve buradaki aryalar kullanılır.

Layered: Seçildiğinde alt tarafta bulunan Layered paneli açılır ve buradaki aryalar kullanılır.
Standart
Type bölümünden Standart seçildiğinde açılır. Kameranın mesafesine göre sis incelir veya kalınlaşır.
Exponential: Kapalı olduğunda kameranın uzaklığına göre sis kalınlaşır. Kamera uzaklaştıkça nesneler görünmez. Açıldığında Far değeriyle sis yoğunluğu belirlenir.
Near: Kameraya yakın alanların sis yoğunluğunu belirler.
Far: Kameraya uzak alanların sis yoğunluğunu belirler.

Layered
Type bölümünden Layered seçildiğinde açılır. Sis oluşumunu dikey olarak katmanlar halinde düzenler. Yükselip alçalan ya da rengi değişen sis oluşturulabilir animasyonlar için.
Top: Sis tabakasını üst bölümde oluşturur.
Bottom: Sis tabakasını alt bölümde oluşturur.
Density: Genel sis yoğunluğunu belirler.
Falloff: Sis efektini azaltan bir etki oluşturur.
Top: Üst taraftan azaltır.
Bottom: Alt taraftan azaltır.
None: Hiçbir etki oluşturmaz.
Horizon Noise: Gerçeklik eklemek için Ufuk çizgisi bölümünde sis tabakasını düzensizleştirir.
Size: Sis tabakasında oluşacak bozulmanın seviyesini belirler.
Angle: Etkilenen ufuk çizgisinin açısını belirler.
Phase: Animasyonlar için sis tabakasının yönünü belirler. Pozitif değerlerde sis yükselir. Negatif değerlerde sis alçalır.
NOT: Çalışmalarınızda istediğiniz sonuca ulaşabilmeniz için deneme render’lerinde değişik değerlerin etkilerini incelemeniz ve size en uygun ayarları belirlemeniz gerekir.  Ayrıca render süresini uzatır.

------------------------------------

Volume Fog:
Yukarıda anlatılan Fog(sis) konusundan farklı olarak Volume Fog hacimsel sis efektleri oluşturur. Fog sahnenin tamamını sis ile kaplıyordu ancak Volume Fog sahnede belli bir alanı sis ile kaplar. Örneğin sadece yeryüzünü bir miktar sis ile kaplayabilirsiniz ya da bulut yapabilirsiniz.
Varsayılan olarak Volume Fog sahneyi Fog gibi doldurur ancak bir gizmo oluşturarak belirli bir alanı sis ile kaplayabilirsiniz.
Bu efekt sadece perspektif ve kamera görünümlerinde çalışır.  
Bu efekti sahneye eklemeniz için öncelikle komuta panelinden(Command Panel) “Create(oluştur)/Helpers(yardımcılar)/Atmospheric Apparatus(atmosfer malzemeleri)” bölümündeki listeden bir Gizmo(işlevi belli olmayan parça) seçerek sahneye istediğiniz biçimde oluşturun. Daha sonra Environment penceresinden “Add” tıklayarak “Volume Fog” seçin. “Volume Fog Parameters” panelinden “Pick Gizmo” seçerek sahnede oluşturmuş olduğunuz gizmo’yu seçin, bu işlemler sonunda artık Volume Fog, render’de oluşur. Gerekli düzenlemeleri “Volume Fog Parameters” panelindeki diğer ayarlar ile yapabilirsiniz.

Gizmos
Pick Gizmo: Efekti sahnede oluşturduğunuz gizmo’ya tanıtmak için ilk önce Pick Gizmo tıklanır daha sona sahnedeki gizmo seçilir. Birden fazla gizmo seçilebilir.
Remove Gizmo: Efekti sahnedeki gizmo’dan siler. Gizmo sahnede kalır ancak artık efekt o gizmo’ya uygulanmaz. Yanındaki açılır listeden gizmo’ları görebilirsiniz.
Soften Gizmo Edges: Gizmo’nun kenarlarını yumuşatır ve sis görünümünü şeffaflaştırır. Değer ne kadar artarsa yumuşatma artar.

Volume
Color: Sis rengini belirler. Animasyon için değişik renkler uygulanabilir.
Exponential: Kapalıyken nesneden uzaklaştıkça sis yoğunluğu artar. Fazla bir yoğunluk artışı olmaz ancak değişiklik fark edilebilir. Şeffaf nesnelerin etrafında sis oluşturmak isterseniz bu özelliği açın ayrıca Step Size değerini yükseltmeniz faydalı olur.
Density: Sis yoğunluğunu belirler. Değer arttıkça sis yoğunluğu(kalınlığı) artar.

Step Size: Sis’in örneklem kalitesini belirler. Yüksek değerler daha kaba bir sis oluşturur. Düşük değerler daha ince(yumuşak) bir sis oluşturur.
Max Steps: Sis örneklem miktarını sınırlar. Düşük yoğunluklu sis oluşumunda faydalıdır.
Fog Background: Arka plana sis uygular.

Noise
Sis tabakasını düzensizleştirir.
                                                                            Noise uygulanmış

Type: Üç tip Noise(parazit, düzensizlik) seçeneği seçilebilir.
Regular: Standart Noise deseni kullanır.
Fractal: Tekrarlanan fraktal(kendine benzeme özelliği gösteren karmaşık geometrik şekillerin ortak adıdır. Kendine benzer bir cisimde cismi oluşturan parçalar ya da bileşenler cismin bütününe benzer.) noise deseni kullanır.
Turbulance: Türbülans(bir sıvının ya da gazın hareket halindeki düzensizliğidir) özelliği gösteren noise deseni kullanır.
Invert: Noise etkisini tersine çevirir.

Noise Threshold
Noise(parazit, düzensizlik) etkisini sınırlar.
High: Üst sınırı belirler.
Low: Alt sınırı belirler.
Uniformity: Sis oluşumuna bir nevi filtre uygular. -1 ile +1 arasında bir değer belirlenir. Negatif değerlere doğru sis yoğunluğu azalır ve parçacıklı bir görünüm oluşur. Pozitif değerlere doğru sis yoğunluğu artar ve tek parça halindeymiş gibi bir görünüm oluşur.
                Negatif değerler                                   Pozitif değerler

Levels: Noise deseninin tekrar sayısını belirler. Fractal ve Turbulance desenlerinden biri seçilince açılır.1 ile 6 arasında bir değer belirlenir.
Size: Sis’i oluşturan parçaların(filiz ya da duman dalları diyelim) boyutunu belirler. Düşük değerler bu parçaları belirginleştirir.
                 Yüksek değer                                        Düşük değer

Phase: Animasyonlar için sahneye bir rüzgâr özelliği yerleştirdiğinizde rüzgârın hızını belirler.
Wind Strength: Phase değeri ile birlikte rüzgârın yönüne göre sisin hareket hızını belirler.
Wind from the: Rüzgârın geliş yönünü belirler. Ön, arka, sol, sağ, üst, alt.
----------------------------------

Volume Light:
Volume Light(hacimsel ışık) ışık efektleri oluşturmanıza imkân sağlar. Özellikle geceleri bazen de gündüz camlardan kırılan ışık ve ışık kaynaklarından çıkan ışınların oluşturduğu huzmeleri görebilirsiniz.  Max’taki ışıklardan çıkan ışınlar sadece çarptığı yüzeyi aydınlatıyor ve bu ışık huzmelerini oluşturmuyor, işte bu sorunu ortadan kaldırmak ve daha gerçekçi daha güzel bir görüntü oluşturmak için Volume Light efekti kullanılabilir.
                                                               Hacimsel ışık uygulanmış

Bu efekt sadece perspektif ve kamera görünümlerinde çalışır ve render süresini uzatır. Environment penceresindeki Atmosphere bölümünden Add ile eklendikten sonra sahnede bulunan ışığa efektin tanıtılması gerekir.

Lights
Pick Light: Butona tıklayarak efekti sahnede bulunan herhangi bir ışığa tanıtmaya izin verir. İlk önce buton tıklanır ardından sahnedeki ışık. Birden fazla ışık seçilebilir.
Remove Light: Efekti seçili ışıktan siler. Yanındaki açılır listeden ışıkların isimleri görünür.
Volume
Fog Color: Oluşturulacak sis, huzme ya da duman’ın ana rengini belirler. Seçili ışığın rengiyle karıştırılarak renderde görüntü oluşturur. Işık rengi sarı ve Fog Color Lacivert olursa oluşturulacak efektin rengi sarı-lacivert karışımı olacaktır.
Attenuation Color: Ana rengi ile karışarak bu rengin etkisini zayıflatır. Kaynaktan dışa doğru uzaklaştıkça oluşacak efektin rengi iki rengin karışımı olur. Zayıflatma rengini seçeceğiniz renklerin koyu tonlarından belirlemelisiniz.(koyu yeşil, koyu mavi, vb.) Siya renk dahi çok faydalı olabilir.
Exponential: Kapalıyken nesneden uzaklaştıkça yoğunluk artar. Fazla bir yoğunluk artışı olmaz ancak değişiklik fark edilebilir. Şeffaf nesnelerin etrafında hacimsel sis oluşturmak isterseniz bu özelliği açın.
Density: Hacimsel ışığın yoğunluğunu belirler.

Max Light% : En fazla ışıma değerini belirler. Oluşacak efektin parlaklığını belirler. Saydam nesnelerin etrafında Volume Light uygulanıyorsa bu değeri %100 yapın.
Min Light% : Bir ortam ışığına benzer. Değeri 0’dan ne kadar büyükse çevreyi o ölçüde Volume Light renginde parlatır.
Use Attenuation Color: Seçildiğinde Zayıflatma rengini aktif hale getirir.
Atten. Mult.(Attenuation Multiplier): Zayıflatma renginin gücünü belirler.
Filter Shadows
Örnekleme hızını arttırarak daha kaliteli sonuçlar oluşturmak için bazı filtre özellikleri seçilebilir. Render süresini uzatır.
Low: Doğrudan örnekleme yapmaz. 8 bitlik görüntülerde ve AVI dosyalarında iyi sonuç verir.
Medium: Bitişik piksellerin örnekleme ortalamasını alır. Low Filtre tipinden daha yavaş çalışır.(render’i daha fazla uzatır)
High: Bitişik ve çapraz pikselleri ayrı ayrı örnekler. Medium filtreden daha kaliteli bir sonuç ortaya çıkar ve Medium’dan daha yavaştır.(render’i daha fazla uzatır.)
Use Light Smp Range: Işığın gölge ayarlarına ve örnekleme değeri ayarına göre hacimsel ışığı bulanıklaştırır. En uzun render süresi bu filtre özelliğindedir ancak render süresini “Sample Volume%” değerini düşürerek azaltabilirsiniz.
Sample Volume% : Efektin örnekleme kalitesini belirler. 1 ile 10000 arasında bir değer belirlenir. Değer attıkça kalite artar.
Auto: Sample Volume% değerini otomatik olarak belirler. Varsayılan olarak seçilidir. Hazır örnekleme değerleri Low Filtre için 8, Medium filtre için 25, High filtre için 50’dir.
             Sample Volume% düşük                  Sample Volume% yüksek

Attenuation
Efektin etkisinin zayıflamaya başlayacağı ve biteceği sınırı belirler. Sahnedeki ışığın ayarlarını dikkate alır.
Start% : Efektin zayıflamaya başlayacağı noktayı belirler.
End% : Efektin biteceği noktayı belirler.

Noise
Efekte parazit, düzensizlik etkisi ekler. Render süresini uzatır.
Noise On: Parazit etkisini açar.
Amount: Parazit değerini belirler. 0’da parazit etkisi yoktur. 1’de tam parazit etkisi uygulanır.
                Noise kapalı                                     Noise açık Amaunt=1

Link To Light: Işık sahnede hareket halinde olursa parazit etkisi ışığın bu hareketinden etkilenmez. Parazit etkisinin ışığın hareketine bağlı olarak değişmesi istenirse bu özellik seçilir.
Type
Uygulanacak parazit tiplerinden biri seçilebilir.
Regular: Standart Noise deseni kullanır.
Fractal: Tekrarlanan fraktal(kendine benzeme özelliği gösteren karmaşık geometrik şekillerin ortak adıdır. Kendine benzer bir cisimde cismi oluşturan parçalar ya da bileşenler cismin bütününe benzer.) noise deseni kullanır.
Turbulance: Türbülans(bir sıvının ya da gazın hareket halindeki düzensizliğidir) özelliği gösteren noise deseni kullanır.
Invert: Noise etkisini tersine çevirir.
Noise Threshold
Noise(parazit, düzensizlik) etkisini sınırlar.
High: Üst sınırı belirler.
Low: Alt sınırı belirler.
Uniformity: Efekt’e bir nevi filtre uygular. -1 ile +1 arasında bir değer belirlenir. Negatif değerlere doğru ışık yoğunluğu azalır ve parçacıklı bir görünüm oluşur. Pozitif değerlere doğru ışık yoğunluğu artar ve tek parça halindeymiş gibi bir görünüm oluşur.
Levels: Noise deseninin tekrar sayısını belirler. Fractal ve Turbulance desenlerinden biri seçilince açılır.1 ile 6 arasında bir değer belirlenir.
Size: Hacimsel ışığı oluşturan parçaların(filiz ya da duman dalları diyelim) boyutunu belirler. Düşük değerler bu parçaları belirginleştirir.
            Noise uygulanmış                      Noise uygulanmış ve Size değeri düşük

Phase: Animasyonlar için sahneye bir rüzgâr özelliği yerleştirdiğinizde rüzgârın hızını belirler.
Wind Strength: Phase değeri ile birlikte rüzgârın yönüne göre sisin hareket hızını belirler.
Wind from the: Rüzgârın geliş yönünü belirler. Ön, arka, sol, sağ, üst, alt.
----------------------------------
Environment konusunun ikinci bölümü bu kadar. Sizlere çalışmalarınızda başarılar dilerim.
İyi günler.
******

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder