Vray Fiziksel Kamera
Gerçek dünya kameralarında
bulunan f-stop, focal length(odak uzaklığı) ve shutter speed(enstantane hızı)
gibi ayarları kullanır. Ayrıca VRayLight, VRaySun ve VRaySky gibi ışık
kaynaklarının kullanımını kolaylaştırır.
-----------------
Basic parameters(Temel
ayarlar)
Type: Kameranın tipini belirler.
Still cam= Normal bir deklanşöre sahip sabit bir fotoğraf
makinesini taklit eder.
Cinematic camera= Dairesel bir deklanşöre sahip hareketli görüntü
kamerasını taklit eder.
Video camera= CCD matrisli(Fotoğraf makinesi sensör türü),
deklanşörsüz bir video kamerayı taklit eder.
Targeted: Kameranın 3ds Max sahnesinde bir hedefi olup
olmadığını belirtir. Etkinleştirilmişse, kameranın türü belirlenebilir.
Çoğunlukla kamera tarafından üretilen hareket bulanıklığı etkisi üzerinde bir
etkiye sahiptir.
Film gate(mm): Fotoğrafın yatay boyutunu milimetre cinsinden
belirtir. Bu ayar, doğru sonucu elde etmek için sistem birimleri yapılandırmasını
dikkate alır. Dikey boyut aspect ratio(en-boy oranı) ile belirlenir. (dikey
film boyutu = yatay film boyutu / en boy oranı)
Focal length(mm)/
Odak uzunluğu: Kamera merceğinin Odak
uzaklığını ayarlar. Bu ayar, doğru sonucu elde etmek için sistem birimleri yapılandırmasını
dikkate alır.
-----------------
Field of
view(Görüş alanı/FOV): Etkinleştirildiğinde,
film gate(film kapısını) ve (focal length)odak uzunluğunu ayarlamak zorunda
kalmadan görüş alanını doğrudan ayarlar.
Zoom
factor(Yakınlaştırma faktörü): Son
görüntünün yakınlaştırılmasını (içeri ve dışarı) belirler. Kamerayı ileri ve
geri hareket ettirmez.
1.0'dan büyük değerler resmi
yakınlaştırır.(büyütür)
1,0'dan küçük değerler
uzaklaştır.(küçültür)
-----------------
Horizontal
shift(Yatay değişim): Fotoğraf makinesinde
görünen alanın bir parçasını yatay olarak kaydırır.
Artı değerler görüntüyü sola,
eksi değerler sağa kaydırır. Bu ayar ile kameranın görüş alanını dengelenebilir.
Ör: 0,5 değeri görüntü genişliğinin yarısını sola
kaydırır.
-----------------
Vertical
shift(Dikey değişim): Fotoğraf makinesinde
görünen alanın bir parçasını dikey olarak kaydırır.
Artı değerler görüntüyü
aşağı, eksi değerler yukarı kaydırır. Bu ayar ile kameranın görüş alanını
dengelenebilir.
Ör: 0,5 değeri görüntü yüksekliğinin yarısını yukarı
doğru kaydırır.
-----------------
F-Number= Kamera diyaframının genişliğini ve dolaylı olarak
pozlamayı belirler. Pozlama(Exposure) seçeneği işaretliyse, F-number’in
değiştirilmesi görüntü parlaklığını etkileyecektir. Değerinin düşürülmesi,
diyafram açıklığını artırır ve fotoğraf makinesine daha fazla ışık girdiğinden
görüntüyü daha parlak hale getirir. Değerin arttırılması diyaframın açıklığını
daraltır ve fotoğraf makinesine daha az ışık girdiğinden görüntü karanlık olur.
Bu ayar ayrıca Alan
Derinliği(DOF) efektinin miktarını da belirler.
-----------------
Target distance: Targeted seçili olduğunda, kameradan kamera hedefine
olan uzaklığı gösterir.
Vertical
Tilt(Dikey eğim): Eğimli lensleri taklit
ederek 2 noktadan perspektif alıp dikey eğimi oluşturmaya çalışır.
Bunu otomatik olarak yapmak
için, “Guess vert tilt” düğmesi kullanılır.
Eksi değerler arka tarafa
eğim verir. Artı değerler ön tarafa eğim verir. Sıfır(0) da iki noktadan
perspektif alır eğimi tahminle oluşturur.
-----------------
Horizontal
tilt(Yatay eğim): Eğimli lensleri taklit
ederek 2 noktadan perspektif alıp yatay eğimi oluşturmaya çalışır.
Bunu otomatik olarak yapmak
için, “Guess horiz tilt” düğmesi kullanılır Sıfır(0) da iki noktadan perspektif
alır eğimi tahminle oluşturur. Eksi değerler sağ tarafa eğim verir. Artı
değerler sol tarafa eğim verir.
-----------------
auto guess
vert.(Otomatik dikey tahmin): Seçildiğinde,
kamera hareketli olduğunda dikey eğimi otomatik korur.
Guess vert
tilt(tahmini dikey eğim): İki noktadan
perspektif alarak dikey eğimi ayarlar.
Guess horiz
tilt(tahmini yatay eğim): iki noktadan
perspektif alarak yatay eğimi ayarlar.
specify
focus(odağı belirt): Kamera hedef
mesafesinden farklı bir odak uzaklığı belirtir.
Focus distance: Odağı belirt(specify focus) seçiliyse, nesnelerin
odaklandığı uzaklığı belirtir.
Exposure: Etkinleştirildiğinde, F-number, Shutter speed ve Film
speed (ISO) değerleri parlaklığı belirler.
Vignetting: Etkin olduğunda fotoğrafın etrafında hafif karartma
efekti uygular.
0.0 vinyet yoktur.
1.0 normal vinyet uygulanır.
-----------------
White
balance(Beyaz dengesi): Görüntü
çıktısında ek değişikliklere izin verir. Belirtilen renge sahip olan nesneler
resimde beyaz görünür. Sadece renk tonu dikkate alınır, rengin parlaklığı göz
ardı edilir. Kullanılabilecek birkaç ön ayar vardır.
Ör: Gündüz sahnelerinde güneş ışığının rengini telafi
etmek için şeftali rengi seçilmelidir.
-----------------
Custom
balance(Özel denge): Özel bir beyaz
dengesini rengi belirler.
Temperature (K): Beyaz dengesi Sıcaklık olarak ayarlandığında sıcaklığı
(Kelvins cinsinden) belirler.
Shutter speed
(s^-1): Kamera için deklanşör hızını
belirtir.(ters saniyede) Enstantane hızı ya da pozlama süresi de denir. Düşük
değerler de deklanşör hızı düşer, içeri daha çok ışık girer ve görüntü daha
parlak olur. Yüksek değerlerde deklanşör hızı artar(pozlama süresi kısalır)
içeri daha az ışık girer ve görüntü daha karanlık olur.
Bu ayar Motion blur efektini
etkiler. Yüksek değerlerde görüntü nettir, düşük değerlerde görüntü
bulanıklaşır.
-----------------
Shutter angle
(deg): “Cinematik camera” için deklanşör
açısını(derece olarak) belirtir.
Shutter offset
(deg): “Cinematik camera” için deklanşörün
denge değerini (derece olarak) belirtir.
Latency (s): Kamera modu “Video camera” olarak ayarlandığında CCD matrisinin
gecikmesini(saniye cinsinden) belirtir.
Film speed (ISO): Film gücünü belirler.(Duyarlılık) (Parlaklığı
belirler)
Düşük değerler görüntüyü
koyulaştırır, yüksek değerler daha parlak hale getirir. ISO yüksekse film
hassastır.
-----------------
Bokeh Effects
Depth of field
etkin olduğunda kullanılır. Bokeh veya boke; fotoğraf çekerken, fokus yani odak dışında kalan net olmayan kısımların fotoğrafçının seçtiği objektif, kullandığı diyafram gibi ayarlar neticesinde fotoğrafta oluşan yuvarlak bulanıklık efektleridir.
blades(bıçaklar): Kameranın diyafram(açıklık) şeklini belirler. Devre dışı bırakıldığında,
mükemmel dairesel bir diyafram taklit edilir. Etkinleştirildiğinde,
belirtilen sayıda bıçak ile çokgen bir diyafram taklit edilir.
rotation (deg): Bıçakların dönüşünü derece cinsinden tanımlar.
center bias(merkez
sapma): Bokeh etkileri için bir sapma
şekli tanımlar. Pozitif değerler, bokeh efektlerinin dış kenarlarını daha
parlak yapar; Negatif değerler, efektin merkezini parlaklaştırır.
anisotropy: Anamorfik lensleri taklit ederek bokeh efektinin
yatay veya dikey olarak gerilmesine izin verir.
Not: Anamorfik lens= Geniş bir görüş açısındaki görüntüyü
sıkıştırarak belirli bir çerçeveye sığdıran objektif türüdür. Optik yapısı oval
biçimdedir. Nesneler basık ve ince uzun görünür. 35mm film standardında 2,35:1
/ 2,39:1 / 2,40:1 boy oranlarındadır.
optical
vignetting: Optik vinyet kuvvetini ve
ayrıca kedi gözü vinyetleme özelliğini de kontrol eder. Optik eksene olan
mesafe arttıkça, bokeh vurguları gittikçe daralır ve bir kedinin gözüne
benzemeye başlar. Optik vinyetleme, geniş açılı lenslerde ve geniş diyaframlı
lenslerde daha güçlü olma eğilimindedir ancak çoğu fotoğrafik lensle efekt fark
edilebilir.
affect exposure(pozlamayı
etkile): Etkinleştirildiğinde, bokeh efektleri
görüntünün genel pozlamasını etkileyecektir.
bitmap aperture: Diyafram şeklini ve de bokehi etkileyebilecek kir
veya çizikleri kontrol etmek için bir görüntünün kullanımını (“None” bölümünde)
sağlar. Beyaz saydam alanları belirtir, siyah opak alanları belirtir.
bitmap resolution: Bokeh etkilerini hesaplarken dokunun çözünürlüğünü
belirler.
-----------------
Sampling(Örnekleme)
Depth of
field(DoF/Alan derinliği): Alan derinliği
etkisini açar. Alan derinliği Focus distance ve F-Number değerlerine bağlıdır.
Efekt, kamera bir nesneye yakın olduğunda en güçlü şekilde görülür. Güçlü bir
DoF efekti için, kamera diyaframı açıklığı geniş olmalıdır.(Küçük F-Number
değeri) Bu, çok yanmış ve parlak bir görüntüye yol açabilir, bu nedenle tüm
görüntü üzerinde aynı aydınlığı korumak için, enstantane hızı(shutter speed) düşürülmelidir.
Ve Odak uzaklığı(Focus
distance) ile sahnenin hangi kısmının odakta olacağını belirler. Odağı yakına
almak için, düşük bir değere ve uzak odak için yüksek değere(ters) ihtiyaç
duyar.
-----------------
Motion
blur(hareket bulanıklığı): Hareket
bulanıklığı, nesnelerin ne kadar hızlı hareket ettiğine ve kameranın deklanşör
hızı(Shutter speed) ayarlarına bağlıdır.
Yüksek deklanşör hızları,
nesnenin hareketi daha kısa bir süre izlendiğinden daha az hareket bulanıklığı
üretir. Düşük deklanşör hızları daha fazla hareket bulanıklığı üretir.
Tüm görüntü üzerinde aynı
parlaklığı korumak için, F-Number değerinin de düzeltilmesi gerekir.
-----------------
Distortion(Çarpıtma)
Distortion
type(Çarpıtma türü): Lens çarpıtmasının
nasıl olacağını belirler.
Quadratic= Varsayılan çarpıtma türüdür. Basitleştirilmiş bir
formül kullanılır, hesaplama kübik(Cubic) yöntemden daha kolaydır.
Cubic= SynthEyes, Boujou, gibi bazı kamera izleme
programlarında kullanılır. Bu programlardan biri kullanılırsa bu çarpıtma türü
kullanılmalıdır.
Lens file= “V-Ray Lens Analysis” aracı ile oluşturulan ve Lens
dosya alanında belirtilen bir “.vrlens” dosyasını kullanır.
Not: V-Ray Lens Analysis, V-Ray lens dosyalarının(.vrlens)
oluşturulması, önizlemesi ve düzenlenmesi için oluşturulmuş bir V-Ray
malzemeleridir. Bir kamera distorsiyon analizörü ve görüntüleri düzeltmek /
çarpıtmak için bir araç içerir. Bir kamera distorsiyon(çarpıtma) analizörü ve
görüntüleri düzeltmek/çarpıtmak için bir ayar penceresi içerir. VRLENS
dosyaları, gerçekçi (ölçülmüş) kamera distorsiyonunu(çarpıtması) sağlamak için
kullanılır.
Texture= Bir üçüncü parti uygulamasında(ör. Nuke) oluşturulan
ve çarpıtma eşlemesi alanında belirtilen bir doku dosyasını kullanır.
Amount: Distorsiyon türü, Quadratic veya Cubik olarak
ayarlandığında, kamera merceğinin çarpıtma katsayısını belirler.
0 değerinde çarpıtma olmaz.
Artı değerler
"namlu" tipi çarpıtma oluşturur.(dairesel)
Eksi değerler “yastık” tipi
çarpıtma oluşturur.(yayar)
-----------------
Lens file: Çarpıtma türü Lens dosyasına(Lens file)
ayarlandığında, bu yuva çarpıtma verilerini içeren lens dosyasını belirtir.
dist.map: Çarpıtma türü Doku(Texture) ayarlandığında, bu yuva çarpıtma
verilerini içeren haritayı belirtir.
-----------------
Miscellaneous(Çeşitli
ayarlar)
Horizon line: Etkinleştirildiğinde, kamera ufuk çizgisini
görünümde(viewport'ta) görüntüler.
Clipping(Kırpma): Etkinleştirildiğinde, kamera kırpmasını açar.
Near clipping
plane(Yakın kırpma düzlemi): Kırpma
etkinleştirildiğinde yakın kırpma aralığını belirler.
Far clipping
plane(Uzak kırpma düzlemi): Kırpma
etkinleştirildiğinde uzak kırpma aralığını belirler.
Near environment
range(Yakın ortam aralığı): Yakın ortam
aralığını belirler. (3ds Max'de bazı atmosferik efektler tarafından kullanılır)
Far environment
range(Uzak ortam aralığı): Uzak ortam
aralığını belirler. (3ds Max'de bazı atmosferik efektler tarafından kullanılır)
Show cone: camera field of view(kamera alanı görünümü) ve focus
plane(odak düzlemi) önizlemesini gösterip göstermeyeceğini ve ne zaman
gösterileceğini kontrol eder.
Selected= Sadece kamera seçildiğinde önizlemeyi gösterir.
Always= Önizlemeyi sürekli olarak etkinleştirir.
Never= Önizlemeyi sürekli olarak devre dışı bırakır.
-----------------
Not: 3ds Max 2016 ile beraber “VRayPhysicalCamera”ya
artık menüden doğrudan ulaşılamıyor. Bunun yerine yeni 3ds Max standart fiziksel
kamera(Physical camera ) kullanılabilir. 3ds Max standart Fiziksel kamera,
VRayPhysicalCamera yerine kullanılabilir. Yeni fiziksel standart kamera, vray
üreticileri ve 3ds max üreticilerinin birlikte ürettiği bir kamera tipidir. Bu
yüzden VRayPhysicalCamera yerine kullanılabilir.
Bununla birlikte isteyen VRayPhysicalCamera’yı
da kullanabilir. Bunun için: MaxScript komutunu çalıştırarak (ya da F11 ile)
açılan pencereye aşağıdaki kod yazılır.
“vrayCreateVRayPhysicalCamera
()”
Not: Üç tür FOV (görüş alanı) vardır: yatay, dikey ve
çapraz.
Yatay FOV, film kapısı
boyutuna(film gate size), odak uzunluğuna(focal length), odak mesafesine(focus
distance) ve yakınlaştırma faktörüne(zoom factor) bağlıdır.
Dikey ve çapraz FOV, en boy
oranına(aspect ratio) bağlıdır.
Not: VRayPhysicalCamera daima yatay FOV kullanır.
Not: Hareket bulanıklığının bazı ayarlarının(Süre, vb.)
VRayPhysicalCamera üzerinde bir etkisi yoktur. Bu sebeple hareket bulanıklığı,
kameranın kendisi tarafından kontrol edilir. (Deklanşör hızı, vb.)
******
Not: Fotoğraflar Vray resmi internet sitesinden
alınmıştır.
******
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder