VRaySun & VRaySky

Vray Güneş ve Vray Gökyüzü

Gerçek hayattaki Güneş ve Gökyüzü ortamını oluşturmaya çalışır. Güneşin konumuna göre arka plana otomatik olarak bir renk ataması yapar. (Öğlen için açık mavi, sabah ve akşam için turuncu tonlar.)
----------------------
İlk olarak sahneye VRaySun oluşturulur. VRaySky gökyüzü ayarlarının uygulanmasını istiyor musunuz diye bir uyarı gelir. İstenirse “Evet” işaretlenir. Ancak bu uyarıya “Hayır” deyip daha sonra ayrıca VraySky’ı eklemek daha iyidir.
VraySun’u doğru konumlandırmak çok önemlidir. Çok güçlü bir ışık kaynağı olduğu için sahnedeki nesnelere çok yakın ve dik açılarda konumlandırmamak gerekir. Bunun yerine biraz uzakta ve eğimli olarak yerleştirmek daha kaliteli sonuçlar oluşturur.(konumlandırma işlemini perspektif penceresinde yapmamak daha doğru olur.)
----------------------
Daha sonra gökyüzü ayarlarının sahnede görünmesi için gereken ayarlar yapılır.
Perspektif penceresinin sol üst köşesinde bulunan artı(+) işaretine tıklanır ve açılan panelden “Configure Viewports(görünümü düzenle)”yi seçilir. Açılacak yeni panelden “Background(arka plan)” seçilir ve bu bölümden “Use Environment Background(çevresel arka planı kullan)” seçilir. Önce “Apply to Active View(aktif görünüme uygula)” daha sonra “OK” tıklanır.
----------------------

VRaySun Parameters
enabled: Güneş ışığını açar ve kapatır.
invisible: Etkinleştirildiğinde, hem görünüme hem de yansımaya güneşi görünmez yapar. Parlak yüzeylerde oluşan parlak lekelerin önlenmesi için bu yararlıdır.
affect diffuse: VRaySun'un malzemelerin diffuse özelliklerini etkileyip etkilemediğini belirler.
diffuse contribution: Güneş’in diffuse’yi aydınlatmaya katkısını kontrol eder.
affect specular: Güneş’in malzemelerin parlak yansımalarını etkileyip etkilemeyeceğini belirler. Çarpan, güneşin katkısını parlak yansımalara karşı kontrol eder.
specular contribution: Güneş’in yansımalara olan katkısını kontrol eder.
cast atmospheric shadows: Etkinleştirildiğinde, sahnedeki atmosferik efektler gölge oluşturur.
turbidity: Havadaki toz miktarını belirler ve güneşin ve gökyüzünün rengini etkiler. Varsayılan değerden daha küçük değerler, açık ve mavi bir gökyüzü ve güneş üretir. Daha büyük değerler ise, gökyüzünü sarı ve turuncu yapar.(kirli hava) Yüksek değerler render süresini uzatır. Çok yüksek değerler gökyüzünü karartır.
----------------------

ozone(ozon): Güneş ışığının rengini ayarlar. 0,0 ve 1,0 arasında kullanılabilir. Varsayılan değerden daha küçük değerler güneş ışığını daha sarı yapar, daha büyük değerler mavi yapar.
----------------------

intensity multiplier(yoğunluk çarpanı): Güneşin aydınlatma gücüdür. Güneş varsayılan olarak çok parlak olduğundan, etkisini azaltmak için bu ayar kullanılmalıdır. Dış mekânlar için 0,1 ile 1 arası değerler çok parlak bir ışık oluşturur.(sahne bembeyaz olur) Daha düşük değerler kullanmak gerekir.(0,01-0,02 vb.)
İç mekan için biraz daha yüksek değerler kullanılabilir.(0,1-0,2 vb.)
----------------------

size multiplier(boyut çarpanı): Güneşin görünür boyutunu kontrol eder.
----------------------

filter color(filtre rengi): Güneşin rengini değiştirir ve Renk modu ayarına bağlıdır.
color mode: Filtre rengi ayarındaki rengin, güneşin rengini etkileme şeklini belirler.
filter= VRay, Güneş ve Gökyüzü sisteminin renk tonlarını Filtre rengi alanında belirtilen renge doğru kaydırır.
direct= V-Ray, güneşinin rengini, Filtre Rengi ayarındaki renkle eşleşecek şekilde ayarlar. Bu durumda ışığın yoğunluğu, gökyüzündeki güneş’in pozisyonuna bağlı değildir ve yoğunluk çarpanıyla kontrol edilir.
override= VRay güneşin rengini, Filtre Rengi ayarındaki renkle eşleşecek şekilde ayarlar ancak ışığın yoğunluğu, güneşinin gökyüzündeki konumuna bağlıdır.
shadow subdivs: Güneş'in oluşturduğu gölgelerin kalitesini belirler. Daha yüksek değerler, daha iyi kalitede gölgeler üretir ancak render süresi uzar. Yalnızca “Global DMC/Use local subdivs” etkinleştirildiğinde kullanılır.
----------------------

shadow bias: Gölgenin nesneden olan uzaklığını belirler. Daha yüksek değerler, gölgeyi nesneye/nesnelere doğru yaklaştırır, daha düşük değerler gölgeyi nesneden uzaklaştırır.
----------------------

photon emit radius: Fotonların çekileceği alanın yarıçapını belirler. Bu alan Güneş'in ışın vektörü etrafındaki yeşil silindirle temsil edilir.
sky model(gökyüzü modeli): VRaySky dokusunu oluşturmak için kullanılan modeli belirtir.
Hosek et al.= Gökyüzünün fiziksel tabanlı analitik modelini oluşturur. Temel olarak Preetham ile aynı metotları kullanır ancak gün batımı ve yüksek atmosferik bulanıklıkta oluşan sorunları önemli ölçüde giderir.
Preetham et al.= Güneş ışığı ve gökyüzü ışığı, bilgisayar grafiğinde nadiren doğru bir şekilde oluşturulur.
Bunun başlıca nedeni yüksek hesaplama süresidir. Bir diğeri, hassas atmosferik verilerin mevcut olmamasıdır.
Bu etkileri dikkate alarak, gökyüzünü mümkün olduğunca gerçeğe yakın bir şekilde oluşturmaya çalışır.
CIE Clear= Açık gökyüzü.
CIE Overcast= Bulutlu gökyüzü.
indirect horiz. illum.: Gökyüzünden gelen aydınlatmanın yatay yüzeylerdeki yoğunluğunu(lx cinsinden) belirtir.
ground albedo: Yerin rengini değiştirir.
blend angle: Ufuk çizgisi ve gökyüzü arasındaki geçişi kontrol eder.
horizon offset: Ufuk çizgisinin konumunu ayarlar.
Exclude: Güneş ışığından etkilenecek veya etkilenmeyecek nesnelerin seçimi yapılır.
----------------------

V-Ray Sky Parameters
Environment and Effect penceresine atanmış olan VraySky, Material Editor’da boş bir slot’a "Instance" olarak kopyalandıktan sonra ayarlama yapılabilir.
specify sun node: Gökyüzü görünümünün nasıl oluşturulacağını belirler.
Seçili değilken gökyüzü ayarlarını otomatik olarak en son oluşturulan aktif VRaySun'dan alır.(birden fazla VraySun varsa diğerlerinin ayarlarını kullanmaz.)
Seçiliyken farklı bir ışık kaynağı belirlenebilir.(Gökyüzünün görünümünü hesaplarken yön vektörünün dikkate alınması nedeniyle sadece doğrudan ışıkların kullanılması tavsiye edilir.) Bu durumda VRaySun artık VRaySky'ı kontrol etmez ve doku haritasındaki ayarlar gökyüzünün son görünümünü belirler.
HDR ya da başka bir doku kullanılacaksa seçili olsun.
sun light: Sahnede birden fazla VRaySun varsa, hangisinin ana ışık(güneş) olacağını belirler.
sun turbidity: Güneşin ve gökyüzünün rengini de etkileyen havadaki toz miktarını ayarlar.
sun ozone: Güneş ışığının rengini ayarlar. Düşük değerlerde güneş ışığı sarı, yüksek değerde ise mavidir.
sun intensity multiplier: Güneşin aydınlatma gücünü belirler.
sun size multiplier: Güneşin görüntüdeki büyüklüğünü belirler
sun filter color: Güneş ve Gökyüzünün tonunu, belirtilen renge doğru kaydırır.
sun invisible: Etkinleştirildiğinde, güneş diski gökyüzünde görünmez.
sky model: Gökyüzü görünümünü oluşturmak için kullanılacak yöntemi belirler.
Preetham et al.= Güneş ışığı ve gökyüzü ışığı bilgisayar grafiğinde nadiren doğru bir şekilde oluşturulur.
Bunun başlıca nedeni yüksek hesaplama süresidir. Bir diğeri, hassas atmosferik verilerin mevcut olmamasıdır.
Bu etkileri dikkate alarak, gökyüzünü -mümkün olduğunca- gerçeğe yakın bir şekilde oluşturmaya çalışır.
CIE Clear= Gökyüzü, CIE açık gökyüzü sistemine göre oluşturulur.
CIE Overcast= Gökyüzü, CIE bulutlu gökyüzü sistemine göre oluşturulur.
Hosek et al.= Gökyüzünün fiziksel tabanlı analitik modelini oluşturur. Temel olarak Preetham ile aynı metotları kullanır ancak gün batımı ve yüksek atmosferik bulanıklıkta oluşan sorunları önemli ölçüde giderir.
indirect horiz. illum.: Gökyüzünden gelen aydınlatmanın yatay yüzeylerdeki yoğunluğunu(lx cinsinden) belirtir.
ground albedo: Zemin rengini ayarlar.
blend angle: Ufuk çizgisi ve gökyüzü arasındaki geçişi kontrol eder.
horizon offset: Ufuk çizgisinin konumunu ayarlar.
----------------------

Not: VraySun ve VraySky’ın görünümleri “Color mapping”de seçilen renk haritalama türüne bağlıdır.
----------------------

Not: VRaySun ve VRaySky çok parlaktır. Gerçek dünyada güneşin parlaması ortalama 1000 W/m²'dir. Bu sebeple uygun görünümü bulmak için yoğunluk değerini düşürmek gerekir.
Not: VraySun ve VraySky etkisini görmek için sahnede muhakkak Vray kamera bulunmalıdır.
******
Not: Fotoğrafların bazısı Vray resmi internet sitesinden alınmıştır.
******

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder