Vray Güneş ve Vray Gökyüzü
Gerçek hayattaki Güneş ve Gökyüzü ortamını oluşturmaya çalışır. Güneşin konumuna göre arka plana otomatik olarak bir renk ataması yapar. (Öğlen için açık mavi, sabah ve akşam için turuncu tonlar.)
----------------------
İlk olarak sahneye VRaySun
oluşturulur. VRaySky gökyüzü ayarlarının uygulanmasını istiyor musunuz diye bir
uyarı gelir. İstenirse “Evet” işaretlenir. Ancak bu uyarıya “Hayır” deyip daha
sonra ayrıca VraySky’ı eklemek daha iyidir.
VraySun’u doğru
konumlandırmak çok önemlidir. Çok güçlü bir ışık kaynağı olduğu için sahnedeki
nesnelere çok yakın ve dik açılarda konumlandırmamak gerekir. Bunun yerine
biraz uzakta ve eğimli olarak yerleştirmek daha kaliteli sonuçlar oluşturur.(konumlandırma
işlemini perspektif penceresinde yapmamak daha doğru olur.)
----------------------
Daha sonra gökyüzü
ayarlarının sahnede görünmesi için gereken ayarlar yapılır.
Perspektif penceresinin sol
üst köşesinde bulunan artı(+) işaretine tıklanır ve açılan panelden “Configure
Viewports(görünümü düzenle)”yi seçilir. Açılacak yeni panelden “Background(arka
plan)” seçilir ve bu bölümden “Use Environment Background(çevresel arka planı
kullan)” seçilir. Önce “Apply to Active View(aktif görünüme uygula)” daha sonra
“OK” tıklanır.
----------------------
VRaySun Parameters
enabled: Güneş ışığını açar ve kapatır.
invisible: Etkinleştirildiğinde, hem görünüme hem de
yansımaya güneşi görünmez yapar. Parlak yüzeylerde oluşan parlak lekelerin önlenmesi
için bu yararlıdır.
affect diffuse: VRaySun'un malzemelerin diffuse
özelliklerini etkileyip etkilemediğini belirler.
diffuse
contribution: Güneş’in
diffuse’yi aydınlatmaya katkısını kontrol eder.
affect specular: Güneş’in malzemelerin parlak yansımalarını
etkileyip etkilemeyeceğini belirler. Çarpan, güneşin katkısını parlak yansımalara karşı kontrol
eder.
specular
contribution: Güneş’in
yansımalara olan katkısını kontrol eder.
cast atmospheric
shadows: Etkinleştirildiğinde,
sahnedeki atmosferik efektler gölge oluşturur.
turbidity: Havadaki toz miktarını belirler ve
güneşin ve gökyüzünün rengini etkiler. Varsayılan
değerden daha küçük değerler, açık ve mavi bir
gökyüzü ve güneş üretir. Daha büyük değerler
ise, gökyüzünü sarı ve turuncu yapar.(kirli hava) Yüksek değerler render
süresini uzatır. Çok yüksek değerler gökyüzünü karartır.
----------------------
ozone(ozon): Güneş ışığının rengini
ayarlar. 0,0 ve 1,0 arasında kullanılabilir.
Varsayılan değerden daha küçük değerler güneş ışığını
daha sarı yapar, daha büyük değerler mavi yapar.
----------------------
intensity
multiplier(yoğunluk çarpanı):
Güneşin aydınlatma gücüdür. Güneş varsayılan olarak çok parlak olduğundan, etkisini
azaltmak için bu ayar kullanılmalıdır. Dış mekânlar için 0,1 ile 1 arası
değerler çok parlak bir ışık oluşturur.(sahne bembeyaz olur) Daha düşük
değerler kullanmak gerekir.(0,01-0,02 vb.)
İç mekan için
biraz daha yüksek değerler kullanılabilir.(0,1-0,2 vb.)
----------------------
size
multiplier(boyut çarpanı): Güneşin görünür boyutunu kontrol eder.
----------------------
filter
color(filtre rengi): Güneşin
rengini değiştirir ve Renk modu ayarına bağlıdır.
color mode: Filtre rengi ayarındaki
rengin, güneşin rengini etkileme şeklini belirler.
filter= VRay, Güneş ve Gökyüzü sisteminin renk
tonlarını Filtre rengi alanında belirtilen renge doğru kaydırır.
direct= V-Ray, güneşinin rengini, Filtre Rengi
ayarındaki renkle eşleşecek şekilde ayarlar. Bu durumda ışığın
yoğunluğu, gökyüzündeki güneş’in pozisyonuna bağlı değildir ve yoğunluk
çarpanıyla kontrol edilir.
override= VRay güneşin rengini, Filtre Rengi
ayarındaki renkle eşleşecek şekilde ayarlar ancak ışığın yoğunluğu, güneşinin gökyüzündeki konumuna bağlıdır.
shadow subdivs: Güneş'in oluşturduğu gölgelerin kalitesini
belirler. Daha
yüksek değerler, daha iyi kalitede gölgeler üretir ancak render süresi uzar.
Yalnızca “Global DMC/Use local subdivs”
etkinleştirildiğinde kullanılır.
----------------------
shadow bias: Gölgenin nesneden olan uzaklığını
belirler. Daha
yüksek değerler, gölgeyi nesneye/nesnelere doğru yaklaştırır, daha düşük
değerler gölgeyi nesneden uzaklaştırır.
----------------------
photon emit
radius: Fotonların
çekileceği alanın yarıçapını belirler. Bu alan
Güneş'in ışın vektörü etrafındaki yeşil silindirle temsil edilir.
sky model(gökyüzü
modeli): VRaySky
dokusunu oluşturmak için kullanılan modeli belirtir.
Hosek et al.= Gökyüzünün fiziksel tabanlı analitik
modelini oluşturur. Temel olarak Preetham ile aynı metotları kullanır ancak
gün batımı ve yüksek atmosferik bulanıklıkta oluşan sorunları önemli ölçüde
giderir.
Preetham et al.= Güneş ışığı ve gökyüzü ışığı, bilgisayar
grafiğinde nadiren doğru bir şekilde oluşturulur.
Bunun başlıca
nedeni yüksek hesaplama süresidir. Bir diğeri, hassas atmosferik verilerin
mevcut olmamasıdır.
Bu etkileri
dikkate alarak, gökyüzünü mümkün olduğunca gerçeğe yakın bir şekilde
oluşturmaya çalışır.
CIE Clear= Açık gökyüzü.
CIE Overcast= Bulutlu gökyüzü.
indirect horiz. illum.: Gökyüzünden gelen
aydınlatmanın yatay yüzeylerdeki yoğunluğunu(lx cinsinden) belirtir.
ground albedo: Yerin rengini değiştirir.
blend angle: Ufuk çizgisi ve gökyüzü arasındaki geçişi kontrol eder.
horizon offset: Ufuk çizgisinin konumunu ayarlar.
Exclude: Güneş ışığından etkilenecek veya
etkilenmeyecek nesnelerin seçimi yapılır.
----------------------
V-Ray Sky Parameters
Environment and
Effect penceresine atanmış olan VraySky, Material Editor’da boş bir slot’a "Instance" olarak kopyalandıktan sonra ayarlama yapılabilir.
specify sun node: Gökyüzü görünümünün nasıl
oluşturulacağını belirler.
Seçili değilken
gökyüzü ayarlarını otomatik olarak en son oluşturulan aktif VRaySun'dan alır.(birden
fazla VraySun varsa diğerlerinin ayarlarını kullanmaz.)
Seçiliyken farklı
bir ışık kaynağı belirlenebilir.(Gökyüzünün görünümünü hesaplarken yön vektörünün
dikkate alınması nedeniyle sadece doğrudan ışıkların kullanılması tavsiye
edilir.) Bu durumda
VRaySun artık VRaySky'ı kontrol etmez ve doku haritasındaki ayarlar gökyüzünün
son görünümünü belirler.
HDR ya da başka
bir doku kullanılacaksa seçili olsun.
sun light: Sahnede birden fazla VRaySun varsa,
hangisinin ana ışık(güneş) olacağını belirler.
sun turbidity: Güneşin ve gökyüzünün
rengini de etkileyen havadaki toz miktarını ayarlar.
sun ozone: Güneş ışığının rengini
ayarlar. Düşük değerlerde güneş ışığı sarı, yüksek değerde ise mavidir.
sun intensity
multiplier: Güneşin
aydınlatma gücünü belirler.
sun size multiplier: Güneşin görüntüdeki büyüklüğünü belirler
sun filter color: Güneş ve Gökyüzünün tonunu, belirtilen
renge doğru kaydırır.
sun invisible: Etkinleştirildiğinde, güneş diski
gökyüzünde görünmez.
sky model: Gökyüzü görünümünü oluşturmak için
kullanılacak yöntemi belirler.
Preetham et al.= Güneş ışığı ve gökyüzü
ışığı bilgisayar grafiğinde nadiren doğru bir şekilde oluşturulur.
Bunun başlıca
nedeni yüksek hesaplama süresidir. Bir diğeri, hassas atmosferik verilerin
mevcut olmamasıdır.
Bu etkileri
dikkate alarak, gökyüzünü -mümkün olduğunca- gerçeğe yakın bir şekilde
oluşturmaya çalışır.
CIE Clear= Gökyüzü, CIE açık gökyüzü sistemine göre oluşturulur.
CIE Overcast= Gökyüzü, CIE bulutlu gökyüzü sistemine göre
oluşturulur.
Hosek et al.= Gökyüzünün fiziksel tabanlı
analitik modelini oluşturur. Temel olarak Preetham ile aynı metotları kullanır
ancak gün batımı ve yüksek atmosferik bulanıklıkta oluşan sorunları önemli
ölçüde giderir.
indirect horiz.
illum.: Gökyüzünden
gelen aydınlatmanın yatay yüzeylerdeki yoğunluğunu(lx cinsinden) belirtir.
ground albedo: Zemin rengini ayarlar.
blend angle: Ufuk çizgisi ve gökyüzü arasındaki geçişi kontrol eder.
horizon offset: Ufuk çizgisinin konumunu ayarlar.
----------------------
Not: VraySun ve VraySky’ın görünümleri “Color
mapping”de seçilen renk haritalama türüne bağlıdır.
----------------------
Not: VRaySun ve VRaySky çok parlaktır. Gerçek dünyada
güneşin parlaması ortalama 1000 W/m²'dir. Bu sebeple uygun görünümü bulmak için
yoğunluk değerini düşürmek gerekir.
Not: VraySun ve VraySky etkisini görmek için sahnede
muhakkak Vray kamera bulunmalıdır.
******
Not: Fotoğrafların bazısı Vray resmi internet
sitesinden alınmıştır.
******
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder