3ds MAX IŞIKLAR - DAYLIGHT KULLANIMI VE AYARLARI


3ds Max programının en güzel yanlarından biri de bana göre Daylight özelliğidir. 
Daylight ile  çok kolay bir şekilde dış mekan ve iç mekan için aydınlatma yapabilirsiniz. Tabi bazı durumlarda tek başına yeterli olmayabilir ancak kendinizde kullandıkça sağladığı kolaylıkların farkına varabilirsiniz.

Şimdi ben Daylihgt'ın özelliklerini baştan sona anlatacağım. Hangi ayarların ne işe yaradığını kendi bilgim dahilinde sizlerle paylaşacağım. 
Sanıyorum ki bu anlatacaklarım 3ds Max kullanımında yeni olanlarınız için bir temel teşkil edecek. 
Sizler hangi özelliklerin ne işe yaradığını bilerek çalıştığınızda, çalışmalarınızda farklı ayarlar ile çok güzel sonuçlara ulaşabileceksiniz diye düşünüyorum, ben.

Başlayalım.

DAYLIGHT KULLANIMI VE AYARLARI

Ben sahneme bir şehir görüntüsü vermek için bir kaç tane bina oluşturdum.
Şimdi, Komuta panelinden “Create(oluştur)” bölümündeki “System(sistem)”i seçerek açılan bölümden Daylight(gün ışığı) seçelim.



Sahnemizde istediğimiz yere farenin sol tuşu ile tıklayarak Daylight’ı oluşturmaya başlayalım.
İlk önce "Compras" denen (bir yıldız diyelim) bir alan oluşacak. Bununla yönleri(kuzey, güney, doğu, batı) belirleyebiliriz. 
Daha sonra Comprass üzerinde değişiklik yapabiliriz. (yönleri ve yarıçapını değiştirmek gibi). Copmrass ayrıca güneşin hedeflediği alanı belirler.
Sonra bir panel açılacak mental ray’ın gökyüzü ayarlarının oluşturulacağını, bunu isteyip istemediğimizi soracak. “Yes(evet)” diyelim.



Daha sonra Güneş'i oluşturalım.

 
Daylight oluşturuldu. 

 
Şimdi, Daylight'ın gökyüzü ayarları oluştu ancak sahnemizde göremiyoruz.Bunun için Perspektif penceresinin sol üst köşesinde bulunan artı(+) işaretine tıklayalım ve açılan panelden “Configure Viewports(görünümü düzenle)”yi seçelim.

 
Açılacak yeni panelden “Background(arka plan)” seçelim ve bu bölümden “Use Environment Background(çevresel arka planı kullan)” seçelim. Önce “Apply to Active View(aktif görünüme uygula)” daha sonra “OK” tıklayalım.

 
Bu işlemler sonucunda Daylight’ın gökyüzü ayarları sahneye uygulandı.

 
DENEME RENDERİ

 
Şimdi Daylight’ın ayarlarına bakalım.
Komuta panelinden Modify sekmesine tıklayalım ve Daylight ayar penceresini açalım. 
Daylight Parameters (gün ışığı özellikleri) ile başlayalım.

 
Render motoru olarak mental ray kullanacağımız için;
"Sunlight(güneş ışığı)" bölümünde "Mr Sun(mental ray güneş)" ve "Skylight(Gökyüzü aydınlanması-ışığı)" bölümünde "mr Sky(mental ray gökyüzü)" seçeneklerini seçmeliyiz.
Bu bölüm güneşin ve gökyüzünün genel özelliklerini seçtiğimiz bölümdür.

 
Position(konum) bölümünden güneşin sahnedeki yerini ayarlayabiliriz.
Manuel, seçersek güneşi sahnede isteğimiz konuma fare ile taşıyabiliriz.(alt resim)

 

Date, Time and Location(tarih, saat ve yer), seçersek otomatik ayarlama yapabiliriz. Bunun için alttaki Setup’a tıklayalım.

 
Açılan yeni bölümden "Get Location(konum belirleme)" tıklayalım ve açılan yeni panelden öncelikle “Map(harita)” kısmından ülkemizin bulunduğu kıtayı (bizimki Europe(Avrupa)da yer alıyor) seçelim.
“City(şehir)” bölümünden istediğimiz ülke ve başkent’i seçelim. 
Sahnedeki yeşil artı(+) işareti, seçtiğimiz başkentin üzerinde belirir.
"Nearest Big City(yakındaki büyük şehir)" tikini kaldırıp ülkemizdeki istediğimiz bir noktaya taşıyabiliriz işareti. (Benimki İzmir)
Bu işlemleri yaptıktan sonra artık Güneş, İzmir’deki gibi konumlanmış bulunuyor.

 
Güneşin genel konumlandırma ayarlarını yaptıktan sonra biraz daha ayrıntıya girebiliriz.
Time(zaman) bölümündeki, Month(ay), Day(gün), Year(yıl), Hours(saat), Mins(dakika), Secs(saniye) ayarlarıyla güneşi istediğimiz yıl, ay, gün ve saatteki konumuna ayarlayabiliriz.
Benimki 2016 yılının Mart ayının 3. günü, saat 14.00’daki gibi ayarlandı.

 
“Time zone” Saat dilimini belirler.(Türkiye'ninki +3)

 
“Daylight Saving Time” Gün ışığından yararlanma süresini belirler.

 
“Latitude” Güneşin hangi Enlem’de bulunacağını belirler.
“Longitude” Güneşin hangi Boylam’da bulunacağını belirler.
“North Direction” Kuzey yönünü belirler.
Model Scale bölümünden “Orbital Scale” ile güneşin nerede bulunduğunu (hangi yönde, hangi diklikte) sahnenizde görebilirsiniz.
Alt resimde biraz değişiklik yaptım, perspektif penceresinde görünüyor.

 
“Weather Data File(Hava durumu veri dosyası)” ile daha önce hazırlanmış hazır dosyaları kullanabiliriz.
Setup’a basıp açılan yeni pencereden “Load Weather Data(hava verilerini yükle)” seçip açılacak yeni panelden yükleyeceğiniz dosya varsa yükleyebiliriz. (benimki boş, o yüzden size gösteremiyorum)

 
DENEME RENDERİ
(3 Mart 2016 saat 14.00 İzmir)

 

*****

Mr Sun Basic Parameters(Güneş Ayarları)

Güneşin aydınlatma gücünü, Gölge oluşumunu ve gölgelerin yumuşaklığını düzenleriz bu bölümde.



On: Güneşin ışığını açar.
Multiplier: Aydınlatmanın gücünü belirler.
Targeted: seçilirse Güneş ışığının hedefini ve hedefe olan uzaklığını Comprass’dan bağımsız olarak düzenleyebilirsiniz.
Shadows: Gölge ayarlarının yapıldığı bölümdür.
On: Gölgeleri açar.
Softness: Gölgenin yumuşaklığını ve keskinliğini belirler.
Softness Samples: Gölgenin yumuşaklık değerinin kaç kat olacağını belirler.


 Softness değerini arttırırsak gölgelerin keskinliği azalır ve daha yumuşak bir gölge oluşur.
 

*****

Inherit from mr sky: Mental ray gökyüzü ayarlarını ışığa uygulama bölümüdür.
Red/Blue Tint: Kırmızı-Mavi ton değeridir. “-1 ile 1” arasında bir değere göre güneşin renk değerini ayarlar.

Red/Blue Tint: -1 ile Güneşin aydınlattığı(güneş ışığı) bölüm Mavi oldu.


 Red/Blue Tint: 1 ile Güneşin aydınlattığı bölüm(güneş ışığı) Sarı-Turuncu karışımı bir renk oldu.
 
Saturation: Kırmızı-mavi renk doygunluğunu ayarlar. 0 ile 2 arasında bir değere göre güneşin renk doygunluğunu ayarlar. 1 değeri uygun doygunluk değeridir.

Saturation 1 = değişiklik yok.
 

 Saturation 2 = çok hafif sarı


Not: Red/Blue Tint ve Saturation değerlerini değiştirerek güneş ışığının rengini değiştirebilirsiniz

*****

mr Sun Photons

Güneş ışığının foton değerinin ayarlandığı bölümdür.

Use Photon Target: Seçilirse hedefe doğru fotonları yönlendirir.
Radius: Fotonların yarıçapını belirleyebilirsiniz
 
 


*****

mr Sky Parameters (Gökyüzü ayarları)

Güneşin ışığını kapatınca sadece gökyüzünün yaptığı etkiyi fark etmeye çalışın.

Alttaki resimde güneş ışığı kapalı ve gökyüzünün Multiplier değeri 1


Alttaki resimde güneş ışığı kapalı ve gökyüzünün Multiplier değeri 2
Fark ettiyseniz Multiplier değerini artırınca yeryüzü bir miktar aydınlandı.

 
Alttaki resimde güneş ışığı kapalı ve gökyüzünün Multiplier değeri 5
Multiplier değerini arttırdıkça gökyüzünün parlaklığı artar ve yeryüzünü o ölçüde aydınlatır.
 

Güneş ışığını açalım ve gökyüzünün Multiplier değerini 2 yapalım.(Güneş ışığı 1)
Gökyüzü açık ve güneşli bir gün gibi oldu.


 Ground Color: Zemin rengini değiştirir.


Sky Model: Gökyüzüne uygulanmasını istediğimiz bir gökyüzü modeli seçebiliriz.

CIE: Uluslararası aydınlatma kurumu için; endüstri standartlarına göre doğru kabul edilen bir gökyüzü modelidir.
İki aydınlatma yöntemi seçilebilir. Overcast(bulutlu) ve Clear Sky(açık gökyüzü)
Diffuse Horiz ve Direct Normal Illuminance ile aydınlık ayarlarını yapabiliriz.
 

******

Perez All Weather: Fiziksel olarak kabul edilen diğer bir gökyüzü modelidir.
Not: Perez All Weather modeli gündüz aydınlatması için uygun değildir. Alacakaranlık ya da Gece sahneleri için kullanılmalıdır.
 

*****

Haze Driven: Puslu, sisli gökyüzü modeli oluşturur. 0 -15 değerleri arasında gökyüzüne sis, pus oluşturulabilir.
 

******

Mr Sky Advanced Parameters (Gelişmiş gökyüzü ayarları)

Horizon: Bu bölümde ufuk çizgisinin yeri ve görünümünü ayarlayabiliriz. (Ufuk çizgisi yeryüzü ile gökyüzünün ayrıldığı bölümdür diyebiliriz.)
Height: Ufuk çizgisinin konumunu ayarlar.
Blur: Ufuk çizgisinin bulanıklık değerini ayarlar.


Height değerini 1 yapınca ufuk çizgisinin nasıl yükseldiğine dikkat edin. Blur değeri düşük olduğu için daha net bir şekilde fark ediliyor.
 


Height değerini 1 ve Blur değerini 1,3 yapınca ufuk çizgisi önceki konumuna göre yükseldi ve daha bulanık bir görünüm aldı.
 
Night Color: Gökyüzünün en az renk değerini belirler ve gökyüzü belirlediğiniz renkten daha koyu olmaz.
Non-Physical Tuning: Fiziksel olmayan ayarlama bölümdür.
Red/Blue Tint: Gökyüzündeki renk tonunu ayarlar. -1 ile 1 arasında bir değere göre gökyüzünün renk değerini ayarlar.
Saturation: Gökyüzündeki renk doygunluğunu ayarlar. 0 ile 2 arasında bir değere göre gökyüzünün renk doygunluğunu ayarlar. 1 değeri uygun doygunluk değeridir.

Red/Blue Tint değeri -1

 Red/Blue Tint değeri 1

 Saturation değeri 2

****

Ariel Perspective: Havadan bakış açısı.
Visibility Distance: Görüş açısı.
(10% Haze): Yüzde onluk sis altındaki görünümü belirler. Değeri azaldıkça sis yoğunluğu artar.(bir şey görünmez)

 (10%Haze)=10000

 (10%Haze)=1000

 *****


Daylight’ın modifier penceresinden isteğimiz ayarları yaptıktan sonra “Environment and Effect” penceresinden pozlama ayarlarını yapalım. 
Environment penceresinden “Exposure Control(pozlama kontrolü)” bölümünden önce “mr Photographic Exposure Control”(Daylight sahnede olduğu için zaten seçili olması gerekir, değilse biz seçeriz) seçelim. 
Daha sonra Exposure(pozlama) bölümünden istersek Preset(Hazır ayarlar) kullanabiliriz ya da “Photographic Exposure” seçeneğini seçerek kendi ayarlarımızı oluşturabiliriz. 
Ben hazır ayarları kullanacağım. 
Preset bölümündeki açılır bölümden sahnenin durumuna göre bir ayar belirleyelim. Benimkinde, Daylight olduğu ve gündüz sahnesi olduğu için “Physical Based Lighting, Outdoor Daylight,Clear Sky(fiziksel tabanlı aydınlatma, açık gökyüzü, gün ışığı)” seçili. 
Devamında “Exposure Value(pozlama değeri)” bölümünden sahnemize uygun olan değeri belirleyerek basitçe pozlama kontrolü işlemini bitirelim.(ben pozlama değerini 14 olarak ayarladım)
 

 
Pozlama ayarlarından sonra Environment penceresinde “Environment Map” bölümüne atanmış olan “mr Physical Sky”ı (Daylight’ı oluşturduğumuz için atandı) Material Editor’dan boş bir slot’a sürükleyerek “Instance” olarak kopyalayalım.



Daylight’ı, Material Editor’a attık ve “mr Physical Sky Parameters(mental ray fiziksel gökyüzü özellikleri)” bölümünde gökyüzü ayarlarını yapmaya devam edebiliriz.

Not: Güneş üzerindeki işlemlerin fark edilebilmesi için güneşin konumunu ve saati değiştirdim.


mr Physical Sky Parameters


Sun Disk Appearance: Güneşin görünümü düzenleyeceğimiz bölümdür.
Disk Intensity: Güneşin sahnede görünen yoğunluğunu ayarlar.
 
 


Glow Intensity: Güneşin etrafında oluşan ışıltıyı(parlaklığı) ayarlar. 

Glow Intensity=1

Glow Intensity=10
 

Scale: Güneşin sahnede görünen büyüklüğünü ayarlar.
Scale=10


Use Custom Background Map: Seçili hale getirip daha sonra None’ye tıklayarak arka plana, istersek, bir resim atayabiliriz.

 
İstediğimiz resmi atadıktan sonra Output(çıkış) bölümünden “Output Amount(çıkış değeri)” değerini değiştirerek arka planın aydınlık-karanlık değerini değiştirebilirsiniz. “Coordinates(koordinat)” bölümünden Offset(kaydırma) ve Tiling(tekrar) değeriyle resmi kaydırabilir ya da tekrar sayısını artırabiliriz.

 
Inherit from mr Sky: Seçilirse daha önceki Gökyüzü ayarlarını kullanır. Seçimi kaldırınca altındaki ayar bölümü açılır ve yeni gökyüzü ayarlarını buradan yapabiliriz.
Multiplier: Gökyüzünün aydınlık oranını belirler.
Multiplier=1

 Multiplier= 3
 

Haze: Gökyüzüne sis ya da pus’lu bir görüntü oluşturur.
Haze=10

 
Haze’nin yanındaki None’ye tıklayarak arka plana resim atayabiliriz ancak bu özellik daha önce “Use Custom Background Map”a atadığımız arka plan gibi bir özellik değildir. Buraya atayacağımız resim sahneyi tamamen kaplamaz, onun yerine aynı gökyüzü ayarlarını kullanarak resmi buraya yerleştirir. (alttaki resimde daha iyi görebilirsiniz.

 
Haze bölümüne daha önce Use Custom Background Map’a atadığım gökyüzü resmini aynısını atadım. Aradaki farkı görebiliyorsunuz. Gökyüzünün ayarlarını değiştirmeden bulutlu bir gökyüzü oluşturduk.
Burada dikkat edilmesi gereken nokta: Output Amount’un en az 5 yapılması gerektiğidir. Benim sahnemde tam aydınlık bir gökyüzü olmadığı için 6 değeri uygun gibi geldi, siz sahnenizde uygun değeri deneyerek bulabilirsiniz.

 
 Horizon and Ground: Ufuk çizgisi, zemin rengi ve ufuk çizgisinin bulanıklık ayarlarını düzenleriz.


 
Horizon Height: Ufuk çizgisinin konumunu belirler.
Ground Color: Zemin rengini değiştirir. Yanındaki None’ye tıklayarak zemine istenen bir resim atanabilir.
Blur: Ufuk çizgisini bulanıklaştırır.
After Dark:
Night Color: Gökyüzünün en az renk değerini belirler ve gökyüzü belirlediğiniz renkten daha koyu olmaz.

Alttaki resimde zemin rengini, ufuk çizgisinin yerini ve bulanıklığını değiştirdim.

 
Non-Physical Tuning: Fiziksel olmayan ayarlama bölümüdür.
Red/Blue Tint: Gökyüzündeki renk tonunu ayarlar. “-1 ile 1 arasında bir değere göre gökyüzünün renk değerini ayarlar.
Saturation: Gökyüzündeki renk doygunluğunu ayarlar. 0 ile 2 arasında bir değere göre gökyüzünün renk doygunluğunu ayarlar. 1 değeri uygun doygunluk değeridir.
Red/Blue Tint= -1

 
 Red/Blue Tint= 1
 
 Saturation= 0
 
 Saturation= 2

Not: Bu bölümde güneşi uygun konuma getirerek isterseniz Saturation ve Red/Blue Tint değerlerini değiştirerek gece sahneleri oluşturabilirsiniz

*****

Aerial Perspective(when used as lens / volume shader only)
Visibility Distance(10% haze): Yüzde onluk sis altındaki görünümü belirler. Daha önce “Mr Sky Advanced Parameters (Gelişmiş gökyüzü ayarları)” bölümünde açıklamıştım bu bölümü. Aynı şekilde işler fakat burada ki özelliğin kullanılabilmesi için kamera efekti kullanmamız gerekir.
Render Setup/Renderer/Camera Effects/Camera Shaders bölümünden “Lens” ve “Volume” kısmına mr Physical sky atayabilirsiniz.



 ***********

Daylight'ın özellikleri kısaca böyledir. Ben oluşan etkiyi daha iyi farkedin diye özellikle değerleri en uç noklarda kullandım. Daha sonraki paylaşımlarımda Dış mekan ve iç mekan üzerendeki kullanımları da paylaşmayı düşünüyorum. 
Dediğim gibi bu konunun amacı basitçe Daylight nedir ve ayarları ne işe yarar, bunu anlatmaktı.

************

4 yorum:

  1. Büyük insansın çok teşekkür ederim üstad.
    Harika hazırlamışsın.
    Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. çok güzel bi paylaşım olmuş ellerinize emeğinize sağlık !!

    YanıtlaSil