3Ds Max Fiziksel Kamera
3Ds Max’ın yeni
Fiziksel kamerası Autodesk ve Vray firmalarının ortaklaşa ürettikleri bir
kameradır. Bu sebeple Vray’ın fiziksel kamerasının özelliklerini karşılar.
Sizde fark
etmişsinizdir ki yeni Max sürümlerinde Vray’ın fiziksel kamerası varsayılan
olarak yüklü değildir.
İsteyen “VRayPhysicalCamera”
yerine Standart “Physical Camera”yı kullanabilir.
İsteyen de “VRayPhysicalCamera”yı
kullanmaya devam edebilir. VRayPhysicalCamera’nın nasıl kullanılacağını “VRayPhysicalCamera”
konusunda anlatmıştım.
Bu konuda Standart
Fiziksel Kamera konusunu anlatacağım.
--------------------
Basic
Targeted: Kamerayı sahnedeki bir nesneye ya da bir alana göre
hedefler. Kamera hareket etse bile bakış açısı hedeflenen nesneden ayrılmaz.
Seçili olmadığında kamera serbest kamera olur.
Targeted Distance: Kameranın nesneden olan uzaklığını belirler.
Odaklanma ve alan derinliğini etkiler.
Viewport Display
Show Cone: Kamera konisinin gösterilme şeklini seçer.
When Selected= Sadece kamera seçiliyken görünür.
Always= Her zaman görünür.
Never= Hiçbir zaman görünmez.
--------------------
Show Horizon Line: Seçildiğinde, kamera görünümündeyken ufuk çizgisinin
yeri yatay bir çizgi olarak belirtilir. Ufuk çizgisi sayesinde nesneleri daha
gerçekçi bir şekilde konumlandırabilirsiniz.(Gökyüzü ve yeryüzünün konumu belli
olur)
--------------------
Physical Camera
Film/Sensor
Kameranın kullandığı sensör
seçilir. Buradaki seçimlerin mimari modellerde bir önemi yoktur. Ancak gerçek
bir fotoğraf makinesiyle çekim yapmış ve içeri aktarmışsanız bu bölümden
kameranızı seçmeniz gerekir.
Seçenekler, 35mm(Tam Kare)
film (varsayılan) ve çeşitli endüstri standardı sensör ayarlarıdır. Her ayarın
varsayılan Genişlik değeri vardır. Özel seçim keyfi bir Genişlik seçmek
içindir.
Preset: Bazı hazır kamera tipleri bulunur.
35mm(Full Frame)= Sinema kameraları için kullanılan lensler gibi
lens’in herhangi bir kırpma yapmadığını belirtir.
Width: Kullanılan lens’in çerçeve genişliğini ayarlar.
--------------------
Lens
Focal Length: Kullanılan lensin milimetre cinsinden genişliğini
belirler.(50mm/35mm vb.) Objektifin odak uzunluğunu ayarlar. Büyük değerlerde
merceği odak noktasına yaklaştırır ve nesnelerin daha yakından görüntüsünü
alır. Odak uzaklığı, fotoğrafta nesnenin ne kadarının göründüğünü etkiler. Daha
düşük odak uzunlukları, resimde daha fazla sahneyi içerir. Daha yüksek odak
uzunlukları sahnenin daha azını içerir ancak daha uzaktaki nesnelerin daha
büyük ayrıntılarını gösterir.
Odak uzaklığı daima milimetre
cinsinden ölçülür. 50mm lens, fotoğrafçılık için ortak bir standarttır. Odak
uzunluğu 50mm'den küçük olan bir objektife kısa veya geniş açılı bir lens
denir. Odak uzunluğu 50 mm 'den
uzun olan bir objektife uzun veya telefoto lens denir.
Specify FOV: Açık olduğunda, yeni bir Görüş Alanı (FOV) değerini
derece olarak ayarlamanıza izin verir. Varsayılan FOV değeri seçtiğiniz
Film/Sensör Ön Ayarına bağlıdır. FOV'u çok fazla değiştirmek, perspektif
bozulmasına neden olabilir.
Görüş alanı (FOV), sahnenin
ne kadarının görünür olduğunu kontrol eder. FOV ufuk derecelerinde ölçülür.
Objektifin odak uzaklığı ile doğrudan ilgilidir. Örneğin, 50mm'lik bir lens
ufkun 46 derecesini gösterir. Lens ne kadar uzun olursa FOV da o kadar dardır.
Objektif ne kadar kısa olursa, FOV daha geniştir.
Kısa odak uzunlukları (geniş
FOV), bakış açısının çarpıklıklarını vurgular, nesnelerin derinlemesine
görünmesini sağlar, izleyiciye doğru uzanır.
Uzun odak uzunlukları (dar FOV), perspektif bozulmasını azaltır ve
nesnelerin düzleştirilmiş ve izleyiciye paralel görünmesini sağlar.
Not: FOV belirtme açıkken, Odak Uzunluğu(Focal Length)
kontrolü devre dışıdır. Bununla birlikte, bu kontrollerden birinin değerini
değiştirmek, diğerinin değerini de değiştirir.
Zoom: Kamera konumunu değiştirmeden lensi içeri veya dışarı
doğru uzaklaştırır.( Odak alanındaki nesneleri büyütür.)Yakınlaştırma, diğer
kamera efektlerini değiştirmeden işlenen görüntüyü kırpmanın bir yoludur.
Örneğin, Odak Uzunluğunu değiştirmek, bokeh efektini değiştirir(diyafram
boyutunu değiştirdiği için), Zoom değerini değiştirmez.
Aperture: Diyaframın açıklığını belirler, dolayısıyla Fotoğrafta
diyafram bir kamera merceğinden geçen ışığın miktarını kontrol eder. Depth of
Field ile pozlamayı etkiler. Çeşitli ayarlar f-stop veya f olarak adlandırılır.
F-stop ne kadar küçük olursa, açıklık o kadar büyür. Standart f-stop değerleri
f1.8, f2.8, f4, f5.6, f8, f11 ve f16'dır.
Depth of Field açıksa Kameranın
odak alanı dışındaki yerleri bulanıklaştırır. F-değeri ne kadar düşükse,
diyafram açıklığı o kadar geniş ve bulanıklık o kadar fazladır.
Kullanılan lensin kalitesine
göre değer düşürülebilir. Sinema tipi diyaframlarda bu değer 35mm/50mm vb.
lenslerde 1,5’tir. Bu değer düştükçe arka bölümlerde Bokeh etkisi artar.
Sanatsal çalışmalarda 1,5-3 değerleri uygun olur. Odak noktası dışındaki
alanları ne kadar bulanıklaştırma istediğinize göre belirleyin bu değeri.
--------------------
Focus
Use Target Distance: Odak noktasını için Target Distance ile belirlenen
değeri kullanılır. (Hedef Mesafesini odak mesafesi olarak kullanır.)
Custom: Odak noktası için ayrıca bir değer belirlenebilir.(
Hedef Mesafeden başka bir odak uzaklığı belirlenir.)
***Odaklanma düzlemi, görünümlerde kamera görüntüsünün
boyutları ile sınırlanan şeffaf bir dikdörtgen olarak görünür.
Focus Distance: Custom(özel) seçildiğinde, odak mesafesini
ayarlamanıza izin verir.
Lens Breathing: Lensi, odak mesafesine doğru veya uzak mesafeden
hareket ettirerek görüş alanını ayarlar. 0 değeri bu etkiyi kaldırır.
Enable Depth of
Field: Kamera, odak mesafesi dışındaki
nesnelerde bulanıklık üretir.
Alan derinliği etkisinin gücü, Diyafram(Aperture) ayarına
dayanır.(Aperture düşükse bulanıklık fazladır.)
--------------------
Shutter
Deklanşör
mekanizmaları, genellikle aşamalı olarak açılan panjur benzeri bileşenlerdir.
Dikey veya yatay olarak açılabilirler.
Panjurlar yavaş
hareket ederse, daha büyük bir yarık açılır ve daha fazla ışık girer. Bu,
karanlık ortamlar veya fazla hareket etmeyenler nesneler için kullanışlıdır.
Panjurlar hızlı
hareket ederse, yarık daha küçüktür ve daha az ışık merceğin içinden geçer. Bu,
hızlı hareket eden nesneler veya güneş, kar ve kum gibi parlak ortamlar için
kullanışlıdır.
Type: Enstantane hızını ölçmede hangi birimleri
kullanacağınızı seçer:
Tipik olarak bilgisayar
grafiğinde kullanılan “frames”(kareler)(varsayılan)
Fotoğrafçılıkta genellikle
kullanılan “seconds” ya da “1/seconds” (saniyeler veya kesirli saniyeler)
Genellikle hareketli görüntü
fotoğrafçılığında kullanılan degrees(dereceler)
Duration: Seçilen birimin türüne bağlı olarak deklanşör hızını
ayarlar. Bu değer pozlamayı, alan derinliğini ve hareket bulanıklığını etkiler.
Değer azalırsa parlaklık artar.
Offset: Açıkken, her bir karenin başlangıcına göre,
deklanşörün ne zaman açılacağını belirtir. Bu değerin değiştirilmesi, hareket
bulanıklığını etkiler
Enable Motion
Blur: Hareket bulanıklığını açar.
--------------------
Not: En uygun ışık miktarını sağlamak için hem deklanşör
hızını hem de diyafram değerini ayarlamalısınız.
Güneşli bir günde, dış
ortamda parlaklığı dengelemek için daha küçük bir diyafram ile daha hızlı bir
enstantane hızı birleştirilir.
Bulutlu bir günde, enstantane
hızını düşürülür, böylece daha fazla ışık merceğin içinden geçer. Aksi
takdirde, çekim düşük pozda olur ve çok karanlık görünür.
Sahne hızlı hareket eden
nesneler içeriyorsa, bulanıklığı önlemek için daha hızlı bir deklanşör hızı
kullanılır. Daha hızlı deklanşör hızını telafi etmek için, daha fazla ışığa
izin vermek için diyaframın açılması gerekir.
--------------------
Exposure
Exposure Control
Installed: Fiziksel Kamera pozlamasını
aktif pozlama kontrolünü yapmak için tıklayın.
Fiziksel Fotoğraf Makinesi
pozlama kontrolü zaten aktifse, bu düğme devre dışı bırakılır ve etiketinde
“Exposure Control Installed”(Pozlama Kontrolü Kurulu) yazısı okunur. Farklı bir
pozlama kontrolü etkinse, bu sunumdaki diğer kontroller devre dışıdır. Varsayılan
olarak, bu bölümdeki ayarlar, “Physical Camera exposure control”(Fiziksel
Kamera pozlama kontrolündeki) genel ayarları geçersiz kılar.(Environment and
effect penceresindeki)
Exposure Gain
Manuel: ISO değeri belirler. ISO ışık hassasiyetini belirler.
Yüksek değerlerde parlaklık artar. Bu seçenek aktif olduğunda, pozlama bu
değerden, Deklanşör hızı(shuter) ve Diyafram(Aperture) ayarından hesaplanır. Bu
değer ne kadar yüksek olursa, pozlama(parlaklık artar) o kadar büyük olur.
Target: Üç Photographic Exposure(Fotoğrafik Pozlama değeri)nin
birleşimine karşılık gelen bir Tek Pozlama Değeri(Exposure Value) ayarı
belirler. EV değerindeki her bir artış veya azaltma, Deklanşör Hızı(shuter) değerinde meydana gelen değişimde ifade
edildiği gibi, sırasıyla, etkin pozlamayı(aydınlatma) yarıya indirir veya iki
katına çıkarır. Varsayılan değerden(6.0) daha yüksek değerler daha koyu
görüntüler oluşturur, daha düşük değerler daha parlak görüntüler oluşturur.
*** Bkz: Environment and Effects/Physical
Camera Exposure Control
White balance
Beyaz rengi doğru görmesi
için yapılan ayarlardır.
Illuminant: Renk dengesini standart bir ışık kaynağı cinsinden
ayarlar. Varsayılan olarak Daylight (6500K)(gün ışığı) seçilidir.
Çok güneşli ortamlarda güneş
ışınlarının sarı etkisini dengelemek için “Sunlight(5500K)” seçilmelidir.
Temperature: Beyaz dengesini sağlamak için bir sıcaklık değeri
belirlenebilir. Kelvin cinsindendir.
Custom: İsteğe bağlı bir renk seçilebilir.
Enable Vignetting
Seçildiğinde fotoğrafın
etrafına bir karartma efekti uygular. Vinyetlemenin daha gerçekçi oluşması için,
Bokeh (Depth of Field) bölümündeki Optical Vignetting (Cats Eye) kontrolünü
kullanın.
Amount: Vinyet etkisini arttırmak için bu değer arttırılır. Varsayılan
olarak 1.0 değerindedir.
--------------------
Bokeh
Aperture Shape
Bir görüntüye alan derinliği
uygulandığında (Physical Camera(Fiziksel Kamera) ayarlarında) görüntünün odak
alanı dışında kalan yerlerinde bokeh etkisi olarak bilinen efekler oluşur. Bu
etki aynı zamanda "karışıklık çemberi(circles of confusion )" olarak
da adlandırılır. Fiziksel bir kamerada, lensin şekli bokeh desenini etkiler.
*** Sahnenin odak dışı alanları genellikle ışık
kaynaklarından veya diğer parlak nesnelerden gelen yüksek karşıtlı küçük
noktalara sahip olduğunda, bokeh etkisi en belirgindir.
Circular: Bokeh etkisi dairesel bir şekle sahiptir.
Bladed: Bokeh etkisi kenarları olan(beşgen, altıgen)
şekildedir.
Blades= Kenar sayısını ayarlamak için kullanılır.
Rotation= Bokeh şekillerinin dönüş açısını belirler.
Custom Texture
Bokeh şekillerini bir desenle
değiştirmek için bir harita kullanır. (Siyah bir arka planı dolduran beyaz bir
daire olan bir harita, standart karışıklık döngüsüne eşdeğerdir)
None= Atanacak harita buradan belirlenir. Harita lensin en
boy oranına uyan bir dikdörtgenle eşlenir. Dokunun ilk bakış açısı göz ardı
edilir.
Affect Exposure= Bir harita atanmışken seçildiğinde pozlamayı etkiler.
Dokunun saydamlığına bağlı olarak, standart bir dairesel diyaframdan daha fazla
veya daha az ışığa izin verebilir. (yine siyah bir arka planı dolduran beyaz
bir daire olan bir harita, dairesel bir açıklık ile aynı miktarda ışığı kabul
eder) Kapalı olduğunda, doku her zaman dairesel bir açıklıktan daha fazla ışığı
kabul eder.
Center Bias(Ring
Effect):
Saydamlığı
merkeze(negatif değerler) veya kenara(pozitif değerler) doğru saptırır.
Pozitif değerler
odak dışı alanlarda bulanıklığı artırırken, negatif değerler bulanıklığı
azaltır. Özellikle bokeh etkisini gösteren sahnelerde fark edilir.
Optical
Vignetting(Cat eye):
Bazı geniş açılı
lenslerin oluşturabileceği "kedi gözü" efektini taklit eder. Negatif değerler, pozitif değerlere
benzer sonuçlar oluşturur.
Anisotropy(Anamorphic
Lens):
Diyaframı dikey
olarak(negatif değerler) veya yatay olarak(pozitif değerler) gererek anamorfik
bir lensi taklit eder. Bokeh etkisini gösteren sahnelerde daha belirgindir.
--------------------
Perspective Control
Lens Shift
Bu ayarlar kamerayı
döndürmeden veya eğmeden kamera görünümünü yatay veya dikey olarak değiştirir.
Hem X hem de Y eksenlerinde, film/kare genişliğinin yüzdesi olarak ifade
edilirler.(görüntü en boy oranını(aspect ratio) dikkate almazlar)
Horizontal: Yatay olarak yatırır.
Vertical: Dikey olarak yatırır.
Tilt Correction
Bu ayarlar kamerayı yatay
veya dikey olarak yatırır. Özellikle kameranın yukarı veya aşağı doğru eğildiği
sahnelerde, perspektifi düzeltmek için kullanılabilir.
Horizontal: Yatay olarak yatırır.
Vertical: Dikey olarak yatırır.
Auto Vertical Tilt
Correction: Z ekseni boyunca perspektifi
hizalamak için Eğme Düzeltme Dikey(Tilt Correction) değerini ayarlar. Kamerayı
döndürürken ya da taşırken kameranın bakış açısında bozulma olmuşsa otomatik
olarak düzeltir.
--------------------
Lens Distortion
Distortion Type
None: Çarpıtma uygulanmaz.
Cubic: Görüntüyü çarpıtır.
Amount= Pozitif değerler iğne yastığı
çarpıtması(görüntüyü yuvarlaklaştırır) oluşturur. Negatif değerler varil çarpıtması(görüntüyü
yayar) oluşturur.
İğnelik
bozulmalarında görüntünün merkezinden uzaklaştıkça, merkeze doğru daha fazla çarpıtma
oluşur ayrıca İğnelik
bozulma görüntüye vinyet oluşturur.
Varil çarpıtmasında,
zum lenslerin tipik özelliği olarak görüntünün merkezinden uzaklaştıkça daha
fazla çarpıtma oluşur.
Texture: Görüntüyü atanan bir haritaya göre
çarpıtır. Kırmızı
bileşen görüntüyü X ekseni boyunca bozar ve yeşil bileşen görüntüyü Y ekseni
boyunca bozar, mavi bileşen göz ardı edilir.
--------------------
Miscellaneous
Clipping Planes
Aslında belirlenen değer
oranında görüntüyü kırpar. Ancak yoğun yüzey sayısına sahip sahnelerde oluşan
yüzeylerin kesik ya da eksik görünmesini engellemek için de kullanılabilir.
Küçük bir değer verilir, sahnede bir şeyi kırpmayacak kadar(kırpma yapmak
istenmiyorsa) ve yüzeylerdeki sorunlar giderilir.
Kırpma düzlemleri, bir
sahnenin geometrisinin bazılarını hariç tutmanıza ve yalnızca sahnenin belirli
bölümlerini görüntülemenize veya render etmenize izin verir.(kesit render, bir
binanın katlarını ayrı ayrı renderleme, ayrıca kat planlarının renderi
alınabilir.)
Enable: Kırpmayı açar ya da kapatır. Görünüm pencerelerinde,
kırpma düzlemleri kameranın konisi içinde kırmızı ızgaralar olarak görünür.
Near: Yakın düzlemleri ayarlar.(sahne birimlerinde)Kameraya
0.1 birim yakın olabilir.
Far: Uzak düzlemleri ayarlar.(sahne birimlerinde) 10’dan
daha az bir değer belirlenemez.
Not: Yakın kırpma düzleminden daha yakın veya uzak kırpma
düzleminden daha uzak olan nesneler kameraya görünmez.
Not: Son derece yüksek “Far(uzak)” değerleri kayan nokta
hatası(floating-point error) oluşturabilir.
Environment Ranges
Environment(ortam)
ayarlarında belirlenen atmosferik etkiler için yakın ve uzak aralık sınırlarını
belirlenir. Uzak ve Yakın değerler arasındaki nesneler kaybolur. Bu değerler
sahne birimlerinde ifade edilir. Varsayılan olarak tüm sahneyi kapsar.
Near Range: Atmosfer etkileri için yakın değeri belirler.
Far Range: Atmosfer etkileri için uzak değeri belirler.
--------------------
******
Not: Fotoğrafların bazısı Vray resmi internet sitesinden bazıları da internetten alınmıştır. Tamamı ücretsizdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder