Physical Camera


3Ds Max Fiziksel Kamera

3Ds Max’ın yeni Fiziksel kamerası Autodesk ve Vray firmalarının ortaklaşa ürettikleri bir kameradır. Bu sebeple Vray’ın fiziksel kamerasının özelliklerini karşılar.
Sizde fark etmişsinizdir ki yeni Max sürümlerinde Vray’ın fiziksel kamerası varsayılan olarak yüklü değildir.
İsteyen “VRayPhysicalCamera” yerine Standart “Physical Camera”yı kullanabilir.
İsteyen de “VRayPhysicalCamera”yı kullanmaya devam edebilir. VRayPhysicalCamera’nın nasıl kullanılacağını “VRayPhysicalCamera” konusunda anlatmıştım.
Bu konuda Standart Fiziksel Kamera konusunu anlatacağım.
--------------------

Basic
Targeted: Kamerayı sahnedeki bir nesneye ya da bir alana göre hedefler. Kamera hareket etse bile bakış açısı hedeflenen nesneden ayrılmaz. Seçili olmadığında kamera serbest kamera olur.
Targeted Distance: Kameranın nesneden olan uzaklığını belirler. Odaklanma ve alan derinliğini etkiler.
Viewport Display
Show Cone: Kamera konisinin gösterilme şeklini seçer.
When Selected= Sadece kamera seçiliyken görünür.
Always= Her zaman görünür.
Never= Hiçbir zaman görünmez.
--------------------
Show Horizon Line: Seçildiğinde, kamera görünümündeyken ufuk çizgisinin yeri yatay bir çizgi olarak belirtilir. Ufuk çizgisi sayesinde nesneleri daha gerçekçi bir şekilde konumlandırabilirsiniz.(Gökyüzü ve yeryüzünün konumu belli olur)
--------------------

Physical Camera
Film/Sensor
Kameranın kullandığı sensör seçilir. Buradaki seçimlerin mimari modellerde bir önemi yoktur. Ancak gerçek bir fotoğraf makinesiyle çekim yapmış ve içeri aktarmışsanız bu bölümden kameranızı seçmeniz gerekir.
Seçenekler, 35mm(Tam Kare) film (varsayılan) ve çeşitli endüstri standardı sensör ayarlarıdır. Her ayarın varsayılan Genişlik değeri vardır. Özel seçim keyfi bir Genişlik seçmek içindir.
Preset: Bazı hazır kamera tipleri bulunur.
35mm(Full Frame)= Sinema kameraları için kullanılan lensler gibi lens’in herhangi bir kırpma yapmadığını belirtir.
Width: Kullanılan lens’in çerçeve genişliğini ayarlar.
--------------------
Lens
Focal Length: Kullanılan lensin milimetre cinsinden genişliğini belirler.(50mm/35mm vb.) Objektifin odak uzunluğunu ayarlar. Büyük değerlerde merceği odak noktasına yaklaştırır ve nesnelerin daha yakından görüntüsünü alır. Odak uzaklığı, fotoğrafta nesnenin ne kadarının göründüğünü etkiler. Daha düşük odak uzunlukları, resimde daha fazla sahneyi içerir. Daha yüksek odak uzunlukları sahnenin daha azını içerir ancak daha uzaktaki nesnelerin daha büyük ayrıntılarını gösterir.
Odak uzaklığı daima milimetre cinsinden ölçülür. 50mm lens, fotoğrafçılık için ortak bir standarttır. Odak uzunluğu 50mm'den küçük olan bir objektife kısa veya geniş açılı bir lens denir. Odak uzunluğu 50 mm'den uzun olan bir objektife uzun veya telefoto lens denir.

Specify FOV: Açık olduğunda, yeni bir Görüş Alanı (FOV) değerini derece olarak ayarlamanıza izin verir. Varsayılan FOV değeri seçtiğiniz Film/Sensör Ön Ayarına bağlıdır. FOV'u çok fazla değiştirmek, perspektif bozulmasına neden olabilir.
Görüş alanı (FOV), sahnenin ne kadarının görünür olduğunu kontrol eder. FOV ufuk derecelerinde ölçülür. Objektifin odak uzaklığı ile doğrudan ilgilidir. Örneğin, 50mm'lik bir lens ufkun 46 derecesini gösterir. Lens ne kadar uzun olursa FOV da o kadar dardır. Objektif ne kadar kısa olursa, FOV daha geniştir.
Kısa odak uzunlukları (geniş FOV), bakış açısının çarpıklıklarını vurgular, nesnelerin derinlemesine görünmesini sağlar, izleyiciye doğru uzanır.
Uzun odak uzunlukları (dar FOV), perspektif bozulmasını azaltır ve nesnelerin düzleştirilmiş ve izleyiciye paralel görünmesini sağlar.
Not: FOV belirtme açıkken, Odak Uzunluğu(Focal Length) kontrolü devre dışıdır. Bununla birlikte, bu kontrollerden birinin değerini değiştirmek, diğerinin değerini de değiştirir.

Zoom: Kamera konumunu değiştirmeden lensi içeri veya dışarı doğru uzaklaştırır.( Odak alanındaki nesneleri büyütür.)Yakınlaştırma, diğer kamera efektlerini değiştirmeden işlenen görüntüyü kırpmanın bir yoludur. Örneğin, Odak Uzunluğunu değiştirmek, bokeh efektini değiştirir(diyafram boyutunu değiştirdiği için), Zoom değerini değiştirmez.

Aperture: Diyaframın açıklığını belirler, dolayısıyla Fotoğrafta diyafram bir kamera merceğinden geçen ışığın miktarını kontrol eder. Depth of Field ile pozlamayı etkiler. Çeşitli ayarlar f-stop veya f olarak adlandırılır. F-stop ne kadar küçük olursa, açıklık o kadar büyür. Standart f-stop değerleri f1.8, f2.8, f4, f5.6, f8, f11 ve f16'dır.
Depth of Field açıksa Kameranın odak alanı dışındaki yerleri bulanıklaştırır. F-değeri ne kadar düşükse, diyafram açıklığı o kadar geniş ve bulanıklık o kadar fazladır.
Kullanılan lensin kalitesine göre değer düşürülebilir. Sinema tipi diyaframlarda bu değer 35mm/50mm vb. lenslerde 1,5’tir. Bu değer düştükçe arka bölümlerde Bokeh etkisi artar. Sanatsal çalışmalarda 1,5-3 değerleri uygun olur. Odak noktası dışındaki alanları ne kadar bulanıklaştırma istediğinize göre belirleyin bu değeri.
--------------------
Focus
Use Target Distance: Odak noktasını için Target Distance ile belirlenen değeri kullanılır. (Hedef Mesafesini odak mesafesi olarak kullanır.)
Custom: Odak noktası için ayrıca bir değer belirlenebilir.( Hedef Mesafeden başka bir odak uzaklığı belirlenir.)
***Odaklanma düzlemi, görünümlerde kamera görüntüsünün boyutları ile sınırlanan şeffaf bir dikdörtgen olarak görünür.
Focus Distance: Custom(özel) seçildiğinde, odak mesafesini ayarlamanıza izin verir.
Lens Breathing: Lensi, odak mesafesine doğru veya uzak mesafeden hareket ettirerek görüş alanını ayarlar. 0 değeri bu etkiyi kaldırır.
Enable Depth of Field: Kamera, odak mesafesi dışındaki nesnelerde bulanıklık üretir.
Alan derinliği etkisinin gücü, Diyafram(Aperture) ayarına dayanır.(Aperture düşükse bulanıklık fazladır.)
--------------------
Shutter
Deklanşör mekanizmaları, genellikle aşamalı olarak açılan panjur benzeri bileşenlerdir. Dikey veya yatay olarak açılabilirler.
Panjurlar yavaş hareket ederse, daha büyük bir yarık açılır ve daha fazla ışık girer. Bu, karanlık ortamlar veya fazla hareket etmeyenler nesneler için kullanışlıdır.
Panjurlar hızlı hareket ederse, yarık daha küçüktür ve daha az ışık merceğin içinden geçer. Bu, hızlı hareket eden nesneler veya güneş, kar ve kum gibi parlak ortamlar için kullanışlıdır.
Type: Enstantane hızını ölçmede hangi birimleri kullanacağınızı seçer:
Tipik olarak bilgisayar grafiğinde kullanılan “frames”(kareler)(varsayılan)
Fotoğrafçılıkta genellikle kullanılan “seconds” ya da “1/seconds” (saniyeler veya kesirli saniyeler)
Genellikle hareketli görüntü fotoğrafçılığında kullanılan degrees(dereceler)
Duration: Seçilen birimin türüne bağlı olarak deklanşör hızını ayarlar. Bu değer pozlamayı, alan derinliğini ve hareket bulanıklığını etkiler. Değer azalırsa parlaklık artar.
Offset: Açıkken, her bir karenin başlangıcına göre, deklanşörün ne zaman açılacağını belirtir. Bu değerin değiştirilmesi, hareket bulanıklığını etkiler
Enable Motion Blur: Hareket bulanıklığını açar.
--------------------

Not: En uygun ışık miktarını sağlamak için hem deklanşör hızını hem de diyafram değerini ayarlamalısınız.
Güneşli bir günde, dış ortamda parlaklığı dengelemek için daha küçük bir diyafram ile daha hızlı bir enstantane hızı birleştirilir.
Bulutlu bir günde, enstantane hızını düşürülür, böylece daha fazla ışık merceğin içinden geçer. Aksi takdirde, çekim düşük pozda olur ve çok karanlık görünür.
Sahne hızlı hareket eden nesneler içeriyorsa, bulanıklığı önlemek için daha hızlı bir deklanşör hızı kullanılır. Daha hızlı deklanşör hızını telafi etmek için, daha fazla ışığa izin vermek için diyaframın açılması gerekir.
--------------------

Exposure
Exposure Control Installed: Fiziksel Kamera pozlamasını aktif pozlama kontrolünü yapmak için tıklayın.
Fiziksel Fotoğraf Makinesi pozlama kontrolü zaten aktifse, bu düğme devre dışı bırakılır ve etiketinde “Exposure Control Installed”(Pozlama Kontrolü Kurulu) yazısı okunur. Farklı bir pozlama kontrolü etkinse, bu sunumdaki diğer kontroller devre dışıdır. Varsayılan olarak, bu bölümdeki ayarlar, “Physical Camera exposure control”(Fiziksel Kamera pozlama kontrolündeki) genel ayarları geçersiz kılar.(Environment and effect penceresindeki)
Exposure Gain
Manuel: ISO değeri belirler. ISO ışık hassasiyetini belirler. Yüksek değerlerde parlaklık artar. Bu seçenek aktif olduğunda, pozlama bu değerden, Deklanşör hızı(shuter) ve Diyafram(Aperture) ayarından hesaplanır. Bu değer ne kadar yüksek olursa, pozlama(parlaklık artar) o kadar büyük olur.
Target: Üç Photographic Exposure(Fotoğrafik Pozlama değeri)nin birleşimine karşılık gelen bir Tek Pozlama Değeri(Exposure Value) ayarı belirler. EV değerindeki her bir artış veya azaltma, Deklanşör Hızı(shuter)  değerinde meydana gelen değişimde ifade edildiği gibi, sırasıyla, etkin pozlamayı(aydınlatma) yarıya indirir veya iki katına çıkarır. Varsayılan değerden(6.0) daha yüksek değerler daha koyu görüntüler oluşturur, daha düşük değerler daha parlak görüntüler oluşturur.
*** Bkz: Environment and Effects/Physical Camera Exposure Control
White balance
Beyaz rengi doğru görmesi için yapılan ayarlardır.
Illuminant: Renk dengesini standart bir ışık kaynağı cinsinden ayarlar. Varsayılan olarak Daylight (6500K)(gün ışığı) seçilidir.
Çok güneşli ortamlarda güneş ışınlarının sarı etkisini dengelemek için “Sunlight(5500K)” seçilmelidir.
Temperature: Beyaz dengesini sağlamak için bir sıcaklık değeri belirlenebilir. Kelvin cinsindendir.
Custom: İsteğe bağlı bir renk seçilebilir.
Enable Vignetting
Seçildiğinde fotoğrafın etrafına bir karartma efekti uygular. Vinyetlemenin daha gerçekçi oluşması için, Bokeh (Depth of Field) bölümündeki Optical Vignetting (Cats Eye) kontrolünü kullanın.
Amount: Vinyet etkisini arttırmak için bu değer arttırılır. Varsayılan olarak 1.0 değerindedir.
--------------------

Bokeh
Aperture Shape
Bir görüntüye alan derinliği uygulandığında (Physical Camera(Fiziksel Kamera) ayarlarında) görüntünün odak alanı dışında kalan yerlerinde bokeh etkisi olarak bilinen efekler oluşur. Bu etki aynı zamanda "karışıklık çemberi(circles of confusion )" olarak da adlandırılır. Fiziksel bir kamerada, lensin şekli bokeh desenini etkiler.
*** Sahnenin odak dışı alanları genellikle ışık kaynaklarından veya diğer parlak nesnelerden gelen yüksek karşıtlı küçük noktalara sahip olduğunda, bokeh etkisi en belirgindir.
Circular: Bokeh etkisi dairesel bir şekle sahiptir.
Bladed: Bokeh etkisi kenarları olan(beşgen, altıgen) şekildedir.
Blades= Kenar sayısını ayarlamak için kullanılır.
Rotation= Bokeh şekillerinin dönüş açısını belirler.

Custom Texture
Bokeh şekillerini bir desenle değiştirmek için bir harita kullanır. (Siyah bir arka planı dolduran beyaz bir daire olan bir harita, standart karışıklık döngüsüne eşdeğerdir)
None= Atanacak harita buradan belirlenir. Harita lensin en boy oranına uyan bir dikdörtgenle eşlenir. Dokunun ilk bakış açısı göz ardı edilir.
Affect Exposure= Bir harita atanmışken seçildiğinde pozlamayı etkiler. Dokunun saydamlığına bağlı olarak, standart bir dairesel diyaframdan daha fazla veya daha az ışığa izin verebilir. (yine siyah bir arka planı dolduran beyaz bir daire olan bir harita, dairesel bir açıklık ile aynı miktarda ışığı kabul eder) Kapalı olduğunda, doku her zaman dairesel bir açıklıktan daha fazla ışığı kabul eder.

Center Bias(Ring Effect):
Saydamlığı merkeze(negatif değerler) veya kenara(pozitif değerler) doğru saptırır.
Pozitif değerler odak dışı alanlarda bulanıklığı artırırken, negatif değerler bulanıklığı azaltır. Özellikle bokeh etkisini gösteren sahnelerde fark edilir.

Optical Vignetting(Cat eye):
Bazı geniş açılı lenslerin oluşturabileceği "kedi gözü" efektini taklit eder. Negatif değerler, pozitif değerlere benzer sonuçlar oluşturur.

Anisotropy(Anamorphic Lens):
Diyaframı dikey olarak(negatif değerler) veya yatay olarak(pozitif değerler) gererek anamorfik bir lensi taklit eder. Bokeh etkisini gösteren sahnelerde daha belirgindir.
--------------------

Perspective Control
Lens Shift
Bu ayarlar kamerayı döndürmeden veya eğmeden kamera görünümünü yatay veya dikey olarak değiştirir. Hem X hem de Y eksenlerinde, film/kare genişliğinin yüzdesi olarak ifade edilirler.(görüntü en boy oranını(aspect ratio) dikkate almazlar)
Horizontal: Yatay olarak yatırır.
Vertical: Dikey olarak yatırır.

Tilt Correction
Bu ayarlar kamerayı yatay veya dikey olarak yatırır. Özellikle kameranın yukarı veya aşağı doğru eğildiği sahnelerde, perspektifi düzeltmek için kullanılabilir.
Horizontal: Yatay olarak yatırır.
Vertical: Dikey olarak yatırır.

Auto Vertical Tilt Correction: Z ekseni boyunca perspektifi hizalamak için Eğme Düzeltme Dikey(Tilt Correction) değerini ayarlar. Kamerayı döndürürken ya da taşırken kameranın bakış açısında bozulma olmuşsa otomatik olarak düzeltir.
--------------------

Lens Distortion
Distortion Type
None: Çarpıtma uygulanmaz.
Cubic: Görüntüyü çarpıtır.
Amount= Pozitif değerler iğne yastığı çarpıtması(görüntüyü yuvarlaklaştırır) oluşturur. Negatif değerler varil çarpıtması(görüntüyü yayar) oluşturur.
İğnelik bozulmalarında görüntünün merkezinden uzaklaştıkça, merkeze doğru daha fazla çarpıtma oluşur ayrıca İğnelik bozulma görüntüye vinyet oluşturur.
Varil çarpıtmasında, zum lenslerin tipik özelliği olarak görüntünün merkezinden uzaklaştıkça daha fazla çarpıtma oluşur.

Texture: Görüntüyü atanan bir haritaya göre çarpıtır. Kırmızı bileşen görüntüyü X ekseni boyunca bozar ve yeşil bileşen görüntüyü Y ekseni boyunca bozar, mavi bileşen göz ardı edilir.
--------------------

Miscellaneous
Clipping Planes
Aslında belirlenen değer oranında görüntüyü kırpar. Ancak yoğun yüzey sayısına sahip sahnelerde oluşan yüzeylerin kesik ya da eksik görünmesini engellemek için de kullanılabilir. Küçük bir değer verilir, sahnede bir şeyi kırpmayacak kadar(kırpma yapmak istenmiyorsa) ve yüzeylerdeki sorunlar giderilir.
Kırpma düzlemleri, bir sahnenin geometrisinin bazılarını hariç tutmanıza ve yalnızca sahnenin belirli bölümlerini görüntülemenize veya render etmenize izin verir.(kesit render, bir binanın katlarını ayrı ayrı renderleme, ayrıca kat planlarının renderi alınabilir.)
Enable: Kırpmayı açar ya da kapatır. Görünüm pencerelerinde, kırpma düzlemleri kameranın konisi içinde kırmızı ızgaralar olarak görünür.
Near: Yakın düzlemleri ayarlar.(sahne birimlerinde)Kameraya 0.1 birim yakın olabilir.
Far: Uzak düzlemleri ayarlar.(sahne birimlerinde) 10’dan daha az bir değer belirlenemez.
Not: Yakın kırpma düzleminden daha yakın veya uzak kırpma düzleminden daha uzak olan nesneler kameraya görünmez.
Not: Son derece yüksek “Far(uzak)” değerleri kayan nokta hatası(floating-point error) oluşturabilir.

Environment Ranges
Environment(ortam) ayarlarında belirlenen atmosferik etkiler için yakın ve uzak aralık sınırlarını belirlenir. Uzak ve Yakın değerler arasındaki nesneler kaybolur. Bu değerler sahne birimlerinde ifade edilir. Varsayılan olarak tüm sahneyi kapsar.
Near Range: Atmosfer etkileri için yakın değeri belirler.
Far Range: Atmosfer etkileri için uzak değeri belirler.
--------------------
******

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder