Environment and Effects 1. BÖLÜM


(Çevre ve Etkiler)

Alan derinliği(depth of field), lens efektleri, sis, bulut, duman gibi çeşitli çevre efektleri vb. yapılabilir. Çevresel renk tonları ve ayrıca pozlama kontrolü gibi değişikliklerin yapılacağı bölümdür.


ENVIRONMENT(ÇEVRE)

Common Parameters(Genel Özellikler)
Background
Color: Sahnenin arka plan rengini belirler. “Autokey” düğmesi ile animasyonlar için kare kare değişik arka plan renk tonları belirlenebilir.
Environment Map: None butonuna tıklayarak arka plana bir resim ya da değişik malzemeler atayabilirsiniz. Arka plana atayacağınız resmi Material Editor’dan boş bir slot’a “Instance” olarak kopyalayıp istediğiniz değişiklikleri burada yapabilirsiniz. Arka plan için kullanacağınız malzemeler render süresini uzatır.
Use Map: Arka plana atadığınız malzeme yerine “Color”da belirlenmiş rengi kullanmak isterseniz “Use Map” tikini işaretlemeyen. Atadığınız malzemeyi kullanmak istiyorsanız “Use Map” tikini işaretleyin.
------------------------------------

Global Lighting
Tint: Sahnede bulunan tüm nesneleri belirlediğiniz renkte aydınlatır.(beyaz renkten farklı ise) “Autokey” düğmesi ile animasyonlar için kare kare değişik renk tonları belirlenebilir.
Level: Sahnedeki ışıkların aydınlatma gücünü belirler. "1" değerinde genel ışık ayarları korunur. Değer artarsa sahnenin genel aydınlatma seviyesi artar.
Ambient: Ortam ışığı rengini belirler. “Autokey” düğmesi ile animasyonlar için kare kare değişik ortam ışığı renk tonları belirlenebilir.
-------------------------------------

Exposure Controls(Poz Kontrolleri)
Bilgisayar ekranlarında sınırlı dinamik alanı(limited dynamic range) belirler. Dinamik aralık monitörün üretebildiği en yüksek ve en düşük yoğunluk oranıdır.
Karanlık bir odada bu oran yaklaşık 100-1
Aydınlık bir odada bu oran yaklaşık 30-1
Gerçek ortamlarda bu oran yaklaşık 10000-1 ya da daha büyüktür.
Renklerin gerçek değeri ile gözümüzün algıladığı değer birbirinden farklı olduğu için render’de gerçeğe uygun görüntüler elde edebilmemizi sağlar bu özellik.
Bir başka deyişle Render çıkış seviyesi ve renk aralığını belirleyen bir bileşendir. Işık ve enerji değerlerini bilinen renk tonlarında düzenler. Gerçek aydınlatma seviyesini etkilemez ancak bu seviyeyi geçerli ekran aralığına nasıl eşleştirileceğini belirler. Yani ekranda ve render’de parlaklığı ve kontrast’ı etkiler.
Özellikle Radiosity ve HDRI kullanımlarında yararlıdır.
Açılır listeden kullanılmak üzere bir pozlama kontrolü seçilir ve bir önizleme oluşturur.

Active: Açıldığında belirlenen pozlama kontrolü render’de uygulanır.
Process Background and Environment Maps: Açıldığında arka plan rengi veya atadığınız kaplamalar pozlama kontrolüne tabii tutulur.
Render Preview: Üstünde bulunan küçük alanda sahnenin bir önizlemesini oluşturur.

NOT: Mental ray render motoru sadece “Logarithmic Exposure Control” “mr Photographic Exposure Control” ve “Pseudo Color exposure controls” kontrollerini destekler.
NOT: Sahnede birincil aydınlatma olarak standart ışıklardan birini kullanıyorsanız “Logarithmic Exposure Control” seçmeli ve dolaylı aydınlatma etkisini açmalısınız.
NOT: “Logarithmic Exposure Control” hareketli kameraların bulunduğu animasyonlarda gelişmiş bir pozlama kontrolü sunar.
NOT: Hareketli kameraların bulunduğu animasyonlarda “Automatic Exposure Control” ve “Linear Exposure Control” kamerada titremeye yol açabilir.
NOT: Hareketsiz görüntülerin render’inde “Automatic Exposure Control” seçilmelidir.
NOT: HDRI kullanımlarında “mr Photographic Exposure Control” seçilmelidir.
---------------------------------

Açılır listeden seçilebilecek pozlama kontrol ayarları:

Automatic Exposure Control:
Loş ortamları aydınlatmak için ışık değerlerini yükseltmeden Render’de kaliteli bir renk ayrımı oluşturur. Animasyonlarda kullanılmamalıdır, kameranın titremesine neden olur. Ayrıca mental ray render motoru bu kontrolü destelememektedir.
Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır.

Automatic Exposure Control Parameters

Brightness: Dönüştürülen renklerin parlaklığını belirler. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Contrast: Dönüştürülen renklerin kontrastını ayarlar. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Exposure Value: Renderin genel parlaklığını ayarlar. -5 ile +5 arası bir değer belirlenir. Negatif değerler görüntüyü daha koyu pozitif değerler daha parlak yapar.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler. Photometric ışık kullanımında bu değer etkilenmez.
Color correction: Bir odada sarı ışık yayan bir ampul yanıyor olsa bile biz beyaz sayfaları olduğunu bildiğimiz bir kitabın sayfalarını sarı ışık altında bile beyaz olarak algılamaya devam ederiz. Bu özelliği açtığımızda yanında bulunan renk kutucuğu ile sahneyi gözümüzde algılanan renge benzetebiliriz. Aşırı solgun renk tonlarındaki malzemelerin rengini düzenlemek için soluk sarı ve soluk mavi renk tonları kullanılır.
Desaturate Low Levels: Loş ışıklarda gözümüz renkleri algılamaz ve gri tonlarda görür. Bu özellik gözün loş ışıktaki tepkisini taklit eder. Açıldığında renkleri loş ışıklı ortamlardaki gibi gösterir. Desature: renkleri siyah-beyaz ve gri tonlara dönüştürmek demektir.
--------------------------------------
Linear Exposure Control:
Renderde işlenen örneklem ve RGB değerlerini sahnenin fiziksel değerlerine eşleştirmek için sahnenin ortalama parlaklığını kullanır. Düşük dinamik aralığa sahip sahnelerde kullanışlıdır. Animasyonlarda kullanılmamalıdır, kameranın titremesine neden olur. Ayrıca mental ray render motoru bu kontrolü destelememektedir.
Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır. 
Linear Exposure Control Parameters 
Bu bölümdeki ayarlar yukarıda anlatılmış olan “Automatic Exposure Control Parameters” bölümündeki ayarlarla aynıdır.
--------------------------------------
Logarithmic Exposure Control:
Parlaklık, karşıtlık ve gün ışığı gibi fiziksel değerleri RGB değerleriyle eşleştirmek için kullanılır. Çok yüksek dinamik aralığa sahip sahneler ve animasyonlarda en iyi kontrol yöntemidir. Yine sahnenizde kendi kaplamalarınızı(texture) kullanıyorsanız seçilecek kontrol yöntemi budur. Ayrıca mental ray render motoru “Logarithmic Exposure Control”u destekler. Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
Logarithmic Exposure Control Parameters
Brightness: Dönüştürülen renklerin parlaklığını belirler. 0 ile 200 arasında bir değer belirlenir.
Contrast: Dönüştürülen renklerin karşıtlığını ayarlar. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Mid Tones: Dönüştürülen renklerin orta ton değerlerini ayarlar. 0,01 ile 20 arasında bir değer belirlenir.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler. Photometric ışık kullanımında bu değer etkilenmez.
Color correction: Bir odada sarı ışık yayan bir ampul yanıyor olsa bile biz beyaz sayfaları olduğunu bildiğimiz bir kitabın sayfalarını sarı ışık altında bile beyaz olarak algılamaya devam ederiz. Bu özelliği açtığımızda yanında bulunan renk kutucuğu ile sahneyi gözümüzde algılanan renge benzetebiliriz. Aşırı solgun renk tonlarındaki malzemelerin rengini düzenlemek için soluk sarı ve soluk mavi renk tonları kullanılır.
Desaturate Low Levels: Loş ışıklarda gözümüz renkleri algılamaz ve gri tonlarda görür. Bu özellik gözün loş ışıktaki tepkisini taklit eder. Açıldığında renkleri loş ışıklı ortamlardaki gibi gösterir. Desature: renkleri siyah-beyaz ve gri tonlara dönüştürmek demektir.
Affect Indirect Only: Seçildiğinde Logarithmic Exposure Control sadece dolaylı aydınlatma alanlarında uygulanır. Sahnede kullanılan birincil aydınlatma kaynağı standart ışıklardan biri olduğunda ve mental ray render motorunu kullanıyorsanız bu özellik açılmalıdır. Birincil aydınlatma kaynağı Photometric ışıklardan biriyse bu özelliği açmanız gerekmez.
Exterior daylight: Açıldığında dış mekân sahnelerinde renkleri dönüştürür. Dış mekânlarda güneş ışığının aşırı yoğunluğunu düzenler.
---------------------------------------
mr Photographic Exposure Control:
Bir kamerada bulunan Genel pozlama değeri veya özel enstantane hızı, diyafram ve film hızını ayarlamak gibi özellikleri içerir. Ayrıca işaretlemeler, ara tonlar ve gölge değerleri ile size görüntü kontrolü ayarları üzerinde denetim imkânı sunar. Yüksek dinamik aralığa sahip sahneler için tasarlanmıştır. Ayrıca mental ray render motoru “mr Photographic Exposure Control”u destekler. Sahneye Photometric ışıklardan birini yerleştirdiğinizde ya da Daylight sistemini kurduğunuzda program size “mr Photographic Exposure Control”un açılacağını bildirir, bu bildirime “EVET” yanıtını verin.
Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
mr Photographic Exposure Control
Exposure
Preset: Sahnenin aydınlatma ve diğer ayarlarına uygun olarak hazır ayarlardan biri seçilir.
Physically Based Lighting, Outdoor Daylight, Clear Sky - Fiziksel tabanlı aydınlatma, dış mekân, açık gökyüzü
Physically Based Lighting, Outdoor Nighttime - Fiziksel tabanlı aydınlatma, dış mekân, gece
Physically Based Lighting, Indoor Daylight - Fiziksel tabanlı aydınlatma, iç mekân, gün ışığı
Physically Based Lighting, Indoor Nighttime - Fiziksel tabanlı aydınlatma, iç mekân, gece
Non Physically Base Lighting - Fiziksel tabanlı olmayan aydınlatma
Exposure Value (EV): Pozlama değeri. (Üç pozlama değerine karşılık gelen (Shutter Speed, Aperture, Film Speed) tek pozlama değerini ifade eder. "-6 " ile "+16" arasında bir değer belirlenebilir. Yüksek değerler daha koyu, düşük değerler daha açık sahneler oluşturur.
Photographic Exposure: Pozlama üzerinde kameralara benzer bir kontrol sağlar.
Shutter Speed: Deklanşör hızı. Yüksek değerler pozlama kalitesini arttırır. Motion blur(hareket bulanıklığı)üzerinde etkisi yoktur.
Aperture (f-stop): Diyafram. Kameranın mercek açıklığını belirler. Yüksek değerler ışık miktarını(pozlama) düşürür. Depth of field(alan derinliği) üzerinde etkisi yoktur.
Film Speed (ISO): Film hızı. Kamera film duyarlılığını bir gösterge olarak belirtir. Yüksek değerler daha parlak(kaliteli) pozlama oluşturur.
Image Control
Göreceli parlaklık ya da vurguları, orta tonlar ve gölgeleri ayarlamak için bu denetimler kullanılır. Yan tarafında bulunan grafikte bu üç ayarın etkisi incelebilir. Bunlara ek olarak üç ek ayar denetimi daha mevcuttur.
Highlights (Burn): Görüntüdeki aydınlık alanların seviyesini kontrol eder. Yüksek değerler aydınlık alanları arttırır. Düşük değerler azaltır.
Mid Tones: Görüntüdeki aydınlık alanlarda bulunan Parlak noktalar ve gölgeler arasındaki bölgenin orta ton seviyesini belirler. Yüksek değerler parlak orta tonlar oluşturur. Düşük değerler orta tonları koyulaştırır.
Shadows: Görüntüdeki karanlık bölgelerin seviyesini belirler. Düşük değerler daha açık tonlarda gölge oluşturur. Yüksek değerler daha koyu tonlarda gölge oluşturur.
Saturation: Renklerin yoğunluğunu kontrol eder. Yüksek değerler daha yoğun renkler oluşturur.
Whitepoint: Işık kaynaklarının ana renk sıcaklığını belirler. Dijital fotoğraf makinelerinde bulunan beyaz dengesi kontrollerine benzer.
Vignetting: Görüntünün parlaklığını dairesel olarak merkeze doğru azaltır.                    
           Sol resim 0                                        Sağ resim 25

Physical Scale
Yüksek dinamik aralığa(HDR) sahip görüntülerin piksellerinin renderde nasıl işleneceğini belirler.
Physical Units: (cd / m2): Yüksek dinamik aralığa(HDR) sahip görüntülerin piksel değerini fiziksel olarak doğru bir şekilde metrekare başına candela olarak belirler. Sahne Photometric ışıklar ile aydınlatılıyorsa bu seçenek kullanılmalıdır.
Unitless: Sahne fiziksel tabanlı olmayan standart ışıklardan biri ile aydınlatılıyorsa bu seçenek kullanılmalıdır. Sahnenin ışık koşullarına göre aydınlatma için bir sayısal değer belirlenir.
Gamma/LUT Settings
Sahnenin gama değerini gösterir. Gama değerini değiştirmek isterseniz “SETUP”a tıklayarak açılacak “Preference Settings” penceresinden “Gamma and LUT” sekmesinde istediğiniz değişiklikleri yapabilirsiniz.
---------------------------------------
Physical Camera Exposure Control:
Bir pozlama değeri ve renk tepki eğrisi kullanarak fiziksel kameralar için poz değerini ayarlar.
Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır.

Exposure
Use Per-Camera Exposure: Sahnede kullanılan her kameranın pozlama kontrolü kendi pozlama ayarlarıyla yapılır.
Ignore Per-Camera Exposure (Use Global): Sahnedeki kameraların kendi pozlama ayarlarını iptal eder ve genel pozlama değerlerini kullanır.
Exposure for Non-Physical Cameras: Fiziksel olmayan kameralar pozlama kontrolünü yapar.
EV Compensation for Physical Cameras: Fiziksel kameralar için pozlama kontrolünü yapar. Ignore Per-Camera Exposure (Use Global) seçildiğinde bu ayar devre dışı kalır.
Image Control
Renk tepki eğrisini ayarlamak için bu bölümdeki kontroller kullanılır.
Highlights: Görüntüdeki aydınlık alanların seviyesini kontrol eder. Yüksek değerler aydınlık alanları arttırır. Düşük değerler azaltır.
Midtones: Görüntüdeki aydınlık alanlarda bulunan Parlak noktalar ve gölgeler arasındaki bölgenin orta ton seviyesini belirler. Yüksek değerler parlak orta tonlar oluşturur. Düşük değerler orta tonları koyulaştırır.
Shadows: Görüntüdeki karanlık bölgelerin seviyesini belirler. Düşük değerler daha açık tonlarda gölge oluşturur. Yüksek değerler daha koyu tonlarda gölge oluşturur.
Color Saturation: Renk doygunluğunu ayarlar. 1’den büyük değerler renk doygunluğunu arttırır. 1’den az değerler doygunluğu azaltır.
Physical Scale
Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler.
Disabled: Fiziksel ölçeği kapatır.
Custom: Her standart ışığın çarpan değerini(multiplier) fiziksel ölçek değeri ile belirler.(candela)
---------------------------------------

Pseudo Color Exposure Controls:
Sahneyi, karanlık bölgeleri mavi, aydınlık bölgeleri seviyelerine göre mavi, yeşil, sarı, turuncu, kırmızı olarak renklendirir. Mental Ray bu kontrolü destekler.
Seçildiğinde kendisine ait bir kontrol paneli açılır.

Display Type
Quantity
Illuminance: Sahnede ışığın aydınlık etkilerini görüntüler.
Luminance: Sahnede ışığın parlaklık etkilerini görüntüler.
Style
Colored: Aydınlatmayı renkli tonlarda yapar.
Grayscale: Aydınlatmayı siyah-beyaz gri tonlarda yapar. Karanlık bölgeler siyah, aydınlık bölgeler beyaz olur.
Scale
Logarithmic: Aydınlatma için logaritmik ölçek kullanır.
Linear: Aydınlatma için doğrusal ölçek kullanır.

Linear                                             Logarithmic

Display Range
Min. : Aydınlatma için en düşük değeri belirler.
Max. : Aydınlatma için en yüksek değeri belirler.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler.
Photometric ışıkların kullanılmasında bu kontrolün sahneye etkisi yoktur.
-------------------------------------
Birinci bölümü burada sonlandırıyorum.
İkinci bölümde Environment bölümünden “Atmosphere” konusunu paylaşacağım.
Son bölümde “Effects” konusuyla “Environment and Effects” penceresi ayarlarını bitirmeyi planlıyorum.
Şimdilik iyi günler.

***********************

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder