(Çevre ve Etkiler)
Alan derinliği(depth of
field), lens efektleri, sis, bulut, duman gibi çeşitli çevre efektleri vb.
yapılabilir. Çevresel renk tonları ve ayrıca pozlama kontrolü gibi değişikliklerin
yapılacağı bölümdür.
ENVIRONMENT(ÇEVRE)
Common Parameters(Genel Özellikler)
Background
Color: Sahnenin arka plan rengini belirler.
“Autokey” düğmesi ile animasyonlar için kare kare değişik arka plan renk
tonları belirlenebilir.
Environment Map: None butonuna tıklayarak arka plana bir
resim ya da değişik malzemeler atayabilirsiniz. Arka plana atayacağınız resmi
Material Editor’dan boş bir slot’a “Instance” olarak kopyalayıp istediğiniz
değişiklikleri burada yapabilirsiniz. Arka plan için kullanacağınız malzemeler
render süresini uzatır.
Use Map: Arka plana atadığınız malzeme yerine
“Color”da belirlenmiş rengi kullanmak isterseniz “Use Map” tikini
işaretlemeyen. Atadığınız malzemeyi kullanmak istiyorsanız “Use Map” tikini
işaretleyin.
------------------------------------
Global Lighting
Tint: Sahnede bulunan tüm nesneleri
belirlediğiniz renkte aydınlatır.(beyaz renkten farklı ise) “Autokey” düğmesi
ile animasyonlar için kare kare değişik renk tonları belirlenebilir.
Level: Sahnedeki ışıkların aydınlatma gücünü
belirler. "1" değerinde genel ışık ayarları korunur.
Değer artarsa sahnenin genel aydınlatma seviyesi artar.
Ambient: Ortam ışığı rengini belirler. “Autokey”
düğmesi ile animasyonlar için kare kare değişik ortam ışığı renk tonları
belirlenebilir.
-------------------------------------
Exposure Controls(Poz Kontrolleri)
Bilgisayar
ekranlarında sınırlı dinamik alanı(limited dynamic range) belirler. Dinamik
aralık monitörün üretebildiği en yüksek ve en düşük yoğunluk oranıdır.
Karanlık bir
odada bu oran yaklaşık 100-1
Aydınlık bir
odada bu oran yaklaşık 30-1
Gerçek ortamlarda
bu oran yaklaşık 10000-1 ya da daha büyüktür.
Renklerin gerçek
değeri ile gözümüzün algıladığı değer birbirinden farklı olduğu için render’de
gerçeğe uygun görüntüler elde edebilmemizi sağlar bu özellik.
Bir başka deyişle
Render çıkış seviyesi ve renk aralığını belirleyen bir bileşendir. Işık ve
enerji değerlerini bilinen renk tonlarında düzenler. Gerçek aydınlatma
seviyesini etkilemez ancak bu seviyeyi geçerli ekran aralığına nasıl
eşleştirileceğini belirler. Yani ekranda ve render’de parlaklığı ve kontrast’ı
etkiler.
Özellikle
Radiosity ve HDRI kullanımlarında yararlıdır.
Açılır listeden
kullanılmak üzere bir pozlama kontrolü seçilir ve bir önizleme oluşturur.
Active: Açıldığında belirlenen pozlama kontrolü
render’de uygulanır.
Process Background
and Environment Maps:
Açıldığında arka plan rengi veya atadığınız kaplamalar pozlama kontrolüne tabii
tutulur.
Render Preview: Üstünde bulunan küçük alanda sahnenin bir
önizlemesini oluşturur.
NOT: Mental ray render motoru sadece
“Logarithmic Exposure Control” “mr Photographic Exposure Control” ve “Pseudo
Color exposure controls” kontrollerini destekler.
NOT: Sahnede birincil aydınlatma olarak
standart ışıklardan birini kullanıyorsanız “Logarithmic Exposure Control”
seçmeli ve dolaylı aydınlatma etkisini açmalısınız.
NOT: “Logarithmic Exposure Control” hareketli
kameraların bulunduğu animasyonlarda gelişmiş bir pozlama kontrolü sunar.
NOT: Hareketli kameraların bulunduğu animasyonlarda
“Automatic Exposure Control” ve “Linear Exposure Control” kamerada titremeye
yol açabilir.
NOT: Hareketsiz görüntülerin render’inde
“Automatic Exposure Control” seçilmelidir.
NOT: HDRI kullanımlarında “mr Photographic
Exposure Control” seçilmelidir.
---------------------------------
Açılır listeden
seçilebilecek pozlama kontrol ayarları:
Automatic Exposure
Control:
Loş ortamları
aydınlatmak için ışık değerlerini yükseltmeden Render’de kaliteli bir renk
ayrımı oluşturur. Animasyonlarda kullanılmamalıdır, kameranın titremesine neden
olur. Ayrıca mental ray render motoru bu kontrolü destelememektedir.
Seçildiğinde
kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
Automatic Exposure
Control Parameters
Brightness: Dönüştürülen renklerin parlaklığını belirler. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Brightness: Dönüştürülen renklerin parlaklığını belirler. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Contrast: Dönüştürülen renklerin kontrastını ayarlar. 0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Exposure Value: Renderin genel parlaklığını ayarlar. -5
ile +5 arası bir değer belirlenir. Negatif değerler görüntüyü daha koyu pozitif
değerler daha parlak yapar.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması
durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler. Photometric ışık
kullanımında bu değer etkilenmez.
Color correction: Bir odada sarı ışık yayan bir ampul
yanıyor olsa bile biz beyaz sayfaları olduğunu bildiğimiz bir kitabın
sayfalarını sarı ışık altında bile beyaz olarak algılamaya devam ederiz. Bu
özelliği açtığımızda yanında bulunan renk kutucuğu ile sahneyi gözümüzde
algılanan renge benzetebiliriz. Aşırı solgun renk tonlarındaki malzemelerin
rengini düzenlemek için soluk sarı ve soluk mavi renk tonları kullanılır.
Desaturate Low
Levels: Loş ışıklarda gözümüz
renkleri algılamaz ve gri tonlarda görür. Bu özellik gözün loş ışıktaki
tepkisini taklit eder. Açıldığında renkleri loş ışıklı ortamlardaki gibi
gösterir. Desature: renkleri siyah-beyaz ve gri tonlara dönüştürmek demektir.
--------------------------------------
Linear Exposure
Control:
Renderde işlenen
örneklem ve RGB değerlerini sahnenin fiziksel değerlerine eşleştirmek için
sahnenin ortalama parlaklığını kullanır. Düşük dinamik aralığa sahip sahnelerde
kullanışlıdır. Animasyonlarda kullanılmamalıdır, kameranın titremesine neden
olur. Ayrıca mental ray render motoru bu kontrolü destelememektedir.
Seçildiğinde
kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
--------------------------------------
Logarithmic
Exposure Control:
Parlaklık,
karşıtlık ve gün ışığı gibi fiziksel değerleri RGB değerleriyle eşleştirmek
için kullanılır. Çok yüksek dinamik aralığa sahip sahneler ve animasyonlarda en
iyi kontrol yöntemidir. Yine sahnenizde kendi kaplamalarınızı(texture)
kullanıyorsanız seçilecek kontrol yöntemi budur. Ayrıca mental ray render
motoru “Logarithmic Exposure Control”u destekler. Seçildiğinde kendisine ait
bir kontrol paneli açılır.
Brightness: Dönüştürülen renklerin parlaklığını
belirler. 0 ile 200 arasında bir değer belirlenir.
Contrast: Dönüştürülen renklerin
karşıtlığını ayarlar.
0 ile 100 arasında bir değer belirlenir.
Mid Tones: Dönüştürülen renklerin orta ton değerlerini ayarlar.
0,01 ile 20 arasında bir değer belirlenir.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması
durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler. Photometric ışık
kullanımında bu değer etkilenmez.
Color correction: Bir odada sarı ışık yayan bir ampul
yanıyor olsa bile biz beyaz sayfaları olduğunu bildiğimiz bir kitabın
sayfalarını sarı ışık altında bile beyaz olarak algılamaya devam ederiz. Bu
özelliği açtığımızda yanında bulunan renk kutucuğu ile sahneyi gözümüzde
algılanan renge benzetebiliriz. Aşırı solgun renk tonlarındaki malzemelerin
rengini düzenlemek için soluk sarı ve soluk mavi renk tonları kullanılır.
Desaturate Low
Levels: Loş ışıklarda gözümüz
renkleri algılamaz ve gri tonlarda görür. Bu özellik gözün loş ışıktaki
tepkisini taklit eder. Açıldığında renkleri loş ışıklı ortamlardaki gibi
gösterir. Desature: renkleri siyah-beyaz ve gri tonlara dönüştürmek demektir.
Affect Indirect
Only: Seçildiğinde
Logarithmic Exposure Control sadece dolaylı aydınlatma alanlarında uygulanır.
Sahnede kullanılan birincil aydınlatma kaynağı standart ışıklardan biri
olduğunda ve mental ray render motorunu kullanıyorsanız bu özellik açılmalıdır.
Birincil aydınlatma kaynağı Photometric ışıklardan biriyse bu özelliği açmanız
gerekmez.
Exterior daylight: Açıldığında dış mekân sahnelerinde
renkleri dönüştürür. Dış mekânlarda güneş ışığının aşırı yoğunluğunu düzenler.
---------------------------------------
mr Photographic
Exposure Control:
Bir kamerada
bulunan Genel pozlama değeri veya özel
enstantane hızı, diyafram ve film hızını ayarlamak gibi özellikleri içerir.
Ayrıca işaretlemeler, ara tonlar ve gölge değerleri ile size görüntü kontrolü
ayarları üzerinde denetim imkânı sunar. Yüksek dinamik aralığa sahip sahneler
için tasarlanmıştır. Ayrıca mental ray render motoru
“mr Photographic Exposure Control”u destekler. Sahneye Photometric ışıklardan
birini yerleştirdiğinizde ya da Daylight sistemini kurduğunuzda program size
“mr Photographic Exposure Control”un açılacağını bildirir, bu bildirime “EVET”
yanıtını verin.
Seçildiğinde
kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
mr Photographic
Exposure Control
Exposure
Preset: Sahnenin aydınlatma ve diğer ayarlarına
uygun olarak hazır ayarlardan biri seçilir.
Physically Based
Lighting, Outdoor Daylight, Clear Sky - Fiziksel tabanlı aydınlatma, dış mekân,
açık gökyüzü
Physically Based
Lighting, Outdoor Nighttime - Fiziksel tabanlı aydınlatma, dış mekân, gece
Physically Based
Lighting, Indoor Daylight - Fiziksel tabanlı aydınlatma, iç mekân, gün ışığı
Physically Based
Lighting, Indoor Nighttime - Fiziksel tabanlı aydınlatma, iç mekân, gece
Non Physically
Base Lighting - Fiziksel tabanlı olmayan aydınlatma
Exposure Value
(EV): Pozlama değeri. (Üç
pozlama değerine karşılık gelen (Shutter Speed, Aperture, Film Speed) tek pozlama
değerini ifade eder. "-6 " ile "+16" arasında bir değer belirlenebilir. Yüksek
değerler daha koyu, düşük değerler daha açık sahneler oluşturur.
Photographic
Exposure: Pozlama üzerinde
kameralara benzer bir kontrol sağlar.
Shutter Speed: Deklanşör hızı. Yüksek değerler pozlama
kalitesini arttırır. Motion blur(hareket bulanıklığı)üzerinde etkisi yoktur.
Aperture (f-stop): Diyafram. Kameranın mercek açıklığını
belirler. Yüksek değerler ışık miktarını(pozlama) düşürür. Depth of field(alan
derinliği) üzerinde etkisi yoktur.
Film Speed (ISO): Film hızı. Kamera film duyarlılığını bir
gösterge olarak belirtir. Yüksek değerler daha parlak(kaliteli) pozlama
oluşturur.
Image Control
Göreceli
parlaklık ya da vurguları, orta tonlar ve gölgeleri ayarlamak için bu denetimler
kullanılır. Yan tarafında bulunan grafikte bu üç ayarın etkisi incelebilir.
Bunlara ek olarak üç ek ayar denetimi daha mevcuttur.
Highlights (Burn): Görüntüdeki aydınlık alanların seviyesini
kontrol eder. Yüksek değerler aydınlık alanları arttırır. Düşük değerler
azaltır.
Mid Tones: Görüntüdeki aydınlık alanlarda bulunan
Parlak noktalar ve gölgeler arasındaki bölgenin orta ton seviyesini belirler.
Yüksek değerler parlak orta tonlar oluşturur. Düşük değerler orta tonları
koyulaştırır.
Shadows: Görüntüdeki karanlık bölgelerin
seviyesini belirler. Düşük değerler daha açık tonlarda gölge oluşturur. Yüksek
değerler daha koyu tonlarda gölge oluşturur.
Saturation: Renklerin yoğunluğunu kontrol eder.
Yüksek değerler daha yoğun renkler oluşturur.
Whitepoint: Işık kaynaklarının ana renk sıcaklığını
belirler. Dijital fotoğraf makinelerinde
bulunan beyaz dengesi kontrollerine benzer.
Vignetting: Görüntünün parlaklığını dairesel olarak
merkeze doğru azaltır.
Sol resim 0 Sağ resim 25
Physical Scale
Yüksek dinamik
aralığa(HDR) sahip görüntülerin piksellerinin renderde nasıl işleneceğini
belirler.
Physical Units: (cd / m2): Yüksek dinamik aralığa(HDR)
sahip görüntülerin piksel değerini fiziksel olarak doğru bir şekilde metrekare
başına candela olarak belirler. Sahne Photometric ışıklar ile aydınlatılıyorsa
bu seçenek kullanılmalıdır.
Unitless: Sahne fiziksel tabanlı olmayan standart
ışıklardan biri ile aydınlatılıyorsa bu seçenek kullanılmalıdır. Sahnenin ışık
koşullarına göre aydınlatma için bir sayısal değer belirlenir.
Gamma/LUT Settings
Sahnenin gama
değerini gösterir. Gama değerini değiştirmek isterseniz “SETUP”a tıklayarak
açılacak “Preference Settings” penceresinden “Gamma and LUT” sekmesinde
istediğiniz değişiklikleri yapabilirsiniz.
---------------------------------------
Physical Camera
Exposure Control:
Bir pozlama
değeri ve renk tepki eğrisi kullanarak fiziksel kameralar için poz değerini
ayarlar.
Seçildiğinde
kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
Exposure
Use Per-Camera
Exposure: Sahnede kullanılan
her kameranın pozlama kontrolü kendi pozlama ayarlarıyla yapılır.
Ignore Per-Camera
Exposure (Use Global):
Sahnedeki kameraların kendi pozlama ayarlarını iptal eder ve genel pozlama
değerlerini kullanır.
Exposure for
Non-Physical Cameras:
Fiziksel olmayan kameralar pozlama kontrolünü yapar.
EV Compensation for
Physical Cameras: Fiziksel
kameralar için pozlama kontrolünü yapar. Ignore Per-Camera
Exposure (Use Global) seçildiğinde bu ayar devre dışı kalır.
Image Control
Renk tepki
eğrisini ayarlamak için bu bölümdeki kontroller kullanılır.
Highlights: Görüntüdeki aydınlık alanların seviyesini
kontrol eder. Yüksek değerler aydınlık alanları arttırır. Düşük değerler
azaltır.
Midtones: Görüntüdeki aydınlık alanlarda bulunan
Parlak noktalar ve gölgeler arasındaki bölgenin orta ton seviyesini belirler.
Yüksek değerler parlak orta tonlar oluşturur. Düşük değerler orta tonları
koyulaştırır.
Shadows: Görüntüdeki karanlık bölgelerin
seviyesini belirler. Düşük değerler daha açık tonlarda gölge oluşturur. Yüksek
değerler daha koyu tonlarda gölge oluşturur.
Color Saturation: Renk doygunluğunu ayarlar. 1’den büyük
değerler renk doygunluğunu arttırır. 1’den az değerler doygunluğu azaltır.
Physical Scale
Fiziksel olmayan
ışıkların kullanılması durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler.
Disabled: Fiziksel ölçeği kapatır.
Custom: Her standart ışığın çarpan
değerini(multiplier) fiziksel ölçek değeri ile belirler.(candela)
---------------------------------------
Pseudo Color
Exposure Controls:
Sahneyi, karanlık
bölgeleri mavi, aydınlık bölgeleri seviyelerine göre mavi, yeşil, sarı,
turuncu, kırmızı olarak renklendirir. Mental Ray bu kontrolü destekler.
Seçildiğinde
kendisine ait bir kontrol paneli açılır.
Display Type
Quantity
Illuminance: Sahnede ışığın aydınlık etkilerini görüntüler.
Luminance: Sahnede ışığın parlaklık etkilerini
görüntüler.
Style
Colored: Aydınlatmayı renkli tonlarda yapar.
Grayscale: Aydınlatmayı siyah-beyaz gri tonlarda
yapar. Karanlık bölgeler siyah, aydınlık bölgeler beyaz olur.
Scale
Logarithmic: Aydınlatma için logaritmik ölçek
kullanır.
Linear: Aydınlatma için doğrusal ölçek kullanır.
Linear Logarithmic
Min. : Aydınlatma için en düşük değeri belirler.
Max. : Aydınlatma için en yüksek değeri
belirler.
Physical Scale: Fiziksel olmayan ışıkların kullanılması
durumunda pozlama için fiziksel bir değer belirler.
Photometric
ışıkların kullanılmasında bu kontrolün sahneye etkisi yoktur.
-------------------------------------
Birinci bölümü
burada sonlandırıyorum.
İkinci bölümde
Environment bölümünden “Atmosphere” konusunu paylaşacağım.
Son bölümde
“Effects” konusuyla “Environment and Effects” penceresi ayarlarını bitirmeyi
planlıyorum.
Şimdilik iyi
günler.
***********************
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder