3ds MAX IŞIKLAR - Photometric Light




PHOTOMETRIC IŞIK


Gerçek ışığa en yakın aydınlatmadır. Gerçekçi bir görüntü elde etmek istiyorsanız kullanacağız ışık türü Photometric ışıktır.

İki türü vardır: Target ve Free ışık.

Target ışık, hedefe yönelik ışıktır. Bir nesneyi ya da bir bölümü aydınlatmaya yönelik kullanılır. Daha çok spot ışıklara benzer diyebiliriz.

Free ışık, serbest ışıktır. Hedefe yönelik değil bir alanı aydınlatmaya yöneliktir.



TEMPLATES(ŞABLONLAR)

Bu bölümde kullanabileceğiniz hazır ışık şablonları vardır.
Açılır bölümden istediğimiz hazır ışık şablonunu seçebiliriz. Panelde açılan listedeki ışık çeşitlerinden yanında (web) yazılı olanların seçilmesi halinde yeni bir panel açılır. (Distribution (photometric Web) ) bu panelden ışığın özellikleri ve yönü ayarlanır. Kullanabileceğiniz hazır ışık türleri sayesinde çok güzel render çıktıları alabilirsiniz.


Panelde açılan listedeki ışık çeşitlerinden yanında (web) yazılı olanların seçilmesi halinde yeni bir panel açılır. (Distribution (photometric Web) ) bu panelden ışığın özellikleri ve yönü ayarlanır ya da indireceğiniz IES dosyalarını kullanabilirsiniz. (IES dosyalarıyla ilgili bilgiyi alt tarafta vereceğim.) Kullanabileceğiniz hazır ışık türleri sayesinde çok güzel render çıktıları alabilirsiniz.

                                          100W Bulb (ampul)                                            
Recessed 75W Lamp (web)(gömme lamba)


GENERAL PARAMETERS


Light Properties
On: Işığı açar ya da kapatır.
Targeted: Seçildiğinde ışığı Target Light yapar.
Targ. Dist: Targeted seçildiğinde bu değerle ışığın hedefe olan uzaklığını belirlenir.

Shadow
On: Gölgeleri açar.
Use Global Settings: Seçildiğinde genel gölge ayarlarını kullanılır.

Shadows bölümündeki açılır-kapanır listeden, farklı gölge seçeneklerini seçebiliriz ve bu seçtiğimiz gölgeye göre ana menüye bu gölgenin adıyla bir başlık eklenir ve bu gölge ile ilgili ayarları o başlığa tıkladığımızda görebiliriz.

Exclude: Shadows başlığı altındaki Exclude düğmesine tıkladığımızda yeni bir pencere açılır. Bu pencereyi kullanarak seçili olan ışığın hangi objeleri etkileyip hangilerini etkilemeyeceğini belirleyebiliriz.(Bkz. mr Area Omni)

Light Distribution (Type): Işığın yayılma şeklini belirler.
Web: Seçildiğinde IES dosyası kullanımına izin verir.(internetten ya da Max’ın kendi bünyesinde bulunan hazır ışık modellerini kullanabilirsiniz.) 
Spotlight: Işığı Spot ışığa çevirir.
Uniform Diffuse: Işığın çevrili olduğu yönü aydınlatır.
Uniform Spherical: Tüm yönlere ışık yayar




 INTENSITY/COLOR/ATTENUATION


Color: Altındaki açılır listede bazı standart lamba çeşitleri bulunur

D65 Illuminant
Fluorescent (Lite White)
HID High Preassure Sodium

Kelvin: Hazır renk ayarlarından birini kullanmak istemiyorsanız özel bir renk ayarlanabilir. Kelvin 1000 ile 20000 değerleri arasında belirlenir.


Bazı ışık türlerinin kelvin değerleri aşağıda yazıldığı gibidir.

Mum: 1900
Ampul: 2000-2500
Halojen Ampul: 3200
Güneş ışığı: 5500-5700
Öğleden sonra güneş ışığı: 4500
Bulutlu gökyüzü: 7000
Gökyüzü: 10000-20000

Filter Color: Işığa Filtre uygulayabilirsiniz.

Işığa Yeşil renk filtre uygulanmış



Intensity: Işığın gücünü, yoğunluğunu, belirler.

Im: Işık gücü olarak lümen kullanır. Işığın bir yüzeyden geçerken sahip olduğu gücü ifade eder diyebiliriz. 100 Watt’lık bir ampul 1750 lümen’e eşdeğerdir.

cd: Işık ayarı olarak candela kullanır. Bir yön boyunca, belli bir kaynaktan çıkan ışık yoğunluğunu ölçer. Sadece ışığın yoğunlunu ayarlamak isterseniz bu bölümü seçin. (1 candela 1mum ışığı demektir.)
Aydınlatma için çoğunlukla bu değeri kullanacağız.


İç mekân aydınlatması için kullanabileceğiniz bazı değerler aşağıdadır.


Genel amaçlı lambalar:    Watt              Intensity
                                           60                   70cd
                                           75                   95cd
                                          100                  139cd


lx at: Lux ışık birimini kullanır. 1 Lux,1 lümen’e eşittir ve 1 Metrekareyi aydınlatır. Bir yüzeyi aydınlatmak için ne kadar enerji gerektiğini ölçer. Sol alt tarafta bulunan yere aydınlatma değeri girilir ve yanındaki bölüme de bu değerin ne kadarlık bir alanı aydınlatması gerektiği girilir.(100metrekarelik bir alan aydınlatılmak istenirse 100Ix at değeri girilir.)


Dimming:
Resulting Intensity: Seçiliyken sahnedeki ışığın yoğunluğunun ayarlanabileceği bölümdür. (Işık gücünü 250cd olarak ayarlarsanız bu değeri %50 yapınca ışığımız 125cd yoğunluğa düşer, bir nevi ışığı zayıflatır.) 

Resulting Intensity: % 100
Resulting Intensity: % 10

Incandescent lamp color shift when dimming: Seçildiğinde parlak ışığı daha soluk bir hale çevirir. Resulting Intensity değerini düşürünce etkisi görünür.

Parlak sarı ışığı zayıflattı


Far Attenuation: Işığın nerede azalmaya başlayacağını ve nerede biteceğini belirleyebiliriz. Işığın zayıflama oranı Inverse Square(ters kare)’dir.(Bkz. mr Area Omni)
Use kutusunu işaretlediğimizde aktif olur.
Show, seçildiğinde ışığın zayıflamaya başlayacağı ve bittiği yeri sahnede gösterir.
Far Attenuation-Start: Burada ışık azalmaya baslar.
Far Attenuation-End: Işık 0 değerine ulaşır.



SHAPE/AREA SHADOWS



Emit light from (Shape)
Açılır bölümden ışığın şeklini ve daha sonra boyutunu belirleyebiliriz.
Rendering
Light Shape Visible in Rendering: Seçilirse ışık renderde görünür.
Shadows Samples: Gölge kalitesini belirler. Değeri arttırırsanız render süresi uzar.





Distribution (Photometric Web) 
 


Çeşitli ışık üreticileri tarafından sağlanan fotometrik veri dosyaları yükleyebilirsiniz, bunlar IES, LTLI, CIBSE formatında hazır ışık ayarlarıdır. 
Light Distribution (Type) bölümünden Photometric Web ya da Templates bölümündeki açılan listedeki ışık çeşitlerinden yanında (web) yazılı olanların seçilmesi halinde bu bölüm açılır. 

IES dosyaları hazır ışıklardır diyebiliriz; mesela bir masa lambasının ya da duvar lambasının gerçeğe uygun şekilde aydınlatma yapması için hazırlanmmış dosyalardır. 
IES dosyalarında ışığın gücü, yayılma alanı, yönü ve rengi ayarlanmıştır. Fakat siz isterseniz bu hazır ayarları değiştirebilirsiniz. Size sadece bu dosyayı sahnedeki ışığınıza yüklemek kalıyor.
IES dosyalarını ışık üreten bazı firmaların internet sayfalarından ücretsiz olarak indirebilirsiniz.

Alttaki resimde IES dosyası sayesinde aydınlatılmış alanı inceleyin.(Bu resim internetten indirilmiştir.)

Choose Photometric File: Butona basarak hazır IES dosyalarından istediğiniz birini seçebilirsiniz.

X Rotation: Işığı X yönünde -180 ile 180 derece çevirir.
Y Rotation: Işığı Y yönünde -180 ile 180 derece çevirir.
Z Rotation: Işığı Z yönünde -180 ile 180 derece çevirir.

Yükleyeceğiniz IES dosyalarının ayarları zaten yapılmış olduğu için bu bölümde yapmanız gereken herhangi bir yön ayarı yoktur ancak bu sizin keyfinize kalmıştır.


*     *
*

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder