BUMP MAP (KABARTMA HARİTASI) Nasıl Hazırlanır



Bump Map(Kabartma Haritası) nesnelere sahte kabartı oluşturur. Yüzeydeki çok küçük kabartılar ve oyuklar, zemindeki derzler yapılabilir. Kaplamaların daha gerçekçi görünmesini sağlar. 
Bump, çoğu zaman iyi görüntü verse de özellikle yuvarlak cisimlerde sıkıntı çıkar.
Bump, siyah-beyaz resimlerde çalışır. Beyaz kısımlar kabartıları, siyah kısımlar çöküntüleri belirler.
(Elinizdeki malzemenizin Bump Map, Normal Map, Specular Map ve Displacement Map'ı varsa çok daha gerçekçi görüntüler oluşturabilirsiniz. Şimdilik Bump Map hazırlanışını göstereceğim, daha sonra diğerlerininde nasıl hazırlanacağını paylaşmayı düşünüyorum.) 

***

Ahşap Malzeme için Bump (Kabartma) Haritası hazırlama


Dosyamızı Photoshop’ta açalım.


Sağ taraftaki panelden "Ton/Doygunluk" katmanını açalım.



Doygunluk değerini “-100” yapalım. (Resmimizi Siyah-Beyaz tonlara çevirdik.)



Şimdi "Düzeyler" ayar katmanını açalım.



Resimdeki kabartıları iyice belirginleştirmek için bu bölümde siyah-beyaz değerlerini ayarlamaya devam edelim. (Bunları göz kararı yapıyoruz.)



Siyah-Beyaz dengesini biraz daha düzenlemek Eğriler katmanını açalım.



Beyaz tonu biraz daha belirginleştiriyoruz.



Siyah tonlar biraz daha belirginleştirdik.



Bump Map hazırlamak zahmetli bir iştir. Zahmeti, öğrendiğiniz gibi malzemeyi, siyah-beyaz tonlara çevirmek değildir.
Zahmeti, hazırladığınız Bump Map’ın nasıl sonuç verdiğini anlamak için yapılan denemelerdedir.
Şimdi, buraya kadar yaptıklarımızın yeterli olup olmadığını görmek için deneme yapalım.
En son yaptığımız Eğriler 1 katmanına sağ tıklayıp “Görüneni Birleştir” diyoruz.



Dosya’dan “Farklı Kaydet” seçip hazırladığımız dosyayı kaydedelim.



3ds Max’ı açıp deneme işlemine başlayalım.



Hazırladığımız malzemeyi atayalım.



Bu modeldeki girinti ve çıkıntıları daha belirgin yapmak için biraz uğraştık. Bence bu ayarlar yeterlidir. Siz kendi çalışmanızda biraz daha uğraşabilirsiniz.
Son renderde Bump değerini 0,1 olarak belirledim.
Render’de böyle görünüyor.




Ahşap ve Kumaş malzemelerin Bump Map’ı böyle oluşturulur.

*         *
*

Tuğla, Duvar, Kaldırım Malzemeleri için Bump Map(Kabartma Haritası) Hazırlama


Resmimizi Photoshop’ta açalım.



"Görüntü/Ayarlamalar/Siyah-Beyaz" seçelim. Açılacak panelden “TAMAM” diyelim ve resmimizi Siyah/Beyaz yapalım.



Düzeyler katmanını açalım.( Burada Parlaklık ayarlarıyla dadüzenleme yapabilirsiniz.



Eğriler ayar katmanı ve düzeyler katmanıylay siyah-beyaz ton ayarlarlarıyla oynamaya devam edelim. Siyah rengi biraz belirginleştirelim.



"Görüntü/Ayarlamalar/Ters Çevir" diyerek renkleri ters çevirelim. Fırça yardımıyla boyayıp son haline hazırlayalım



Beyaz bölümler resmimizdeki çıkıntı olacak kısımlar, siyah bölümler ise girintili kısımları oluşturuyor.
Fırça ile boyayıp alanları belirginleştirelim.
(Ben çok ayrıntıya girmiyorum. Siz kendi malzemenizde daha ayrıntılı çalışmak isterseniz ahşap malzemeleri hazırladığınız  şekilde çalışarak çok daha gerçekçi görünümler elde edebilirsiniz.)





***********************

1 yorum: